Lancia Thema 8.32: Unik familiesedan med superbilmotor

Denne er langt mer spesiell enn du aner – se hvorfor!

Denne bilen er en skikkelig entuasiastbil. Firedørs familiebil   men med Ferrari motor under panseret   slik den ble levert fra fabrikken. Alle foto og video: SIGBJØRN FJELLHEIM
Denne bilen er en skikkelig entuasiastbil. Firedørs familiebil men med Ferrari motor under panseret slik den ble levert fra fabrikken. Alle foto og video: SIGBJØRN FJELLHEIM

Lancia har aldri fått skikkelig fotfeste her til lands, derfor er det også lenge mellom hver gang du ser en langs veien. Skulle du få øye på denne er det nok bakenden du ser mest til.

For med 8.32 skrev Lancia historie med sin høyst spesielle motor.

Se hele annonsen her

Denne bilen er en skikkelig entuasiastbil. Firedørs familiebil - men med Ferrari-motor under panseret - slik den ble levert fra fabrikken.
Denne bilen er en skikkelig entuasiastbil. Firedørs familiebil - men med Ferrari-motor under panseret - slik den ble levert fra fabrikken.

Anonym?

Toppmodellen av Thema har noen skjulte triks å by på. Originalt kan den synes noe anonym, helt til du feller opp den elektriske hekkspoileren og fyrer opp maskineriet.

Da vil enkelte øyenbryn heves, for ut av eksosen låter nemlig V8-er buldring. Ja du leste riktig, motoren har sitt opphav fra Ferrari 308 QV. Som du kanskje har forstått av tallkombinasjonen 8.32, har du 8 sylindre og 32 ventiler å leke deg med.

Elektrisk bakluke-spiler i 1986? Jepp, det fantes. Men trolig ikke på så mange andre biler enn Lancia Tema.
Elektrisk bakluke-spiler i 1986? Jepp, det fantes. Men trolig ikke på så mange andre biler enn Lancia Tema.

Dette er langt ifra hverdagskost, selv i Italia, med kun 2.370 eksemplarer av serie 1 (1986-88) og 1.601 eksemplarer av serie 2 (1989-92).

Felles for dem begge er den 2927 ccm store motoren på 215 hk og 285 nm i dreiemoment. Toppfarten er 240 km/t og med perfekt pedalbruk klarer du 0–100 på 6,8 sekunder.

Vi må også skyte inn at modellene med katalysator har noe redusert effekt med 205 hk og 263 nm.

Del med dine Facebook-venner

Eksklusiv og velutstyrt

Poltrona Frau er en italiensk møbelprodusent med aner tilbake til 1912, og det er de som står bak det håndlagde interiøret i skinn og treverk.

Dessuten ble Thema levert med elektrisk styrte vinduer, soltak, seter, støtdempere og den omtalte bakspoileren. Denne har i tillegg 18” hjul, andre dempere og Stebro eksos godkjent av Biltilsynet.

Interiøet.
Interiøet.

Prisen kan synes noe høy, men 8.32 havner inn under kategorien ettertraktet samlerbil og da koster det straks litt mer.

Skal du investere i denne kan det være lurt å vente til den når veteranbil-alder før du selger igjen. Da har du nok størst mulighet til å få igjen pengene dine.

Men...

Er du kjøpelysten gjør det ikke noe om du vet litt om å skru. Lanica har nemlig ikke verdens beste rykte med tanke på holdbarhet - og mange sliter både med rust og teknikk.

Men slik skal jo gjerne entusiastbiler være - de krever ekstra vedlikehold og omtanke. Det er følelser og ikke fornuft som gjør deg til eieren av en slik godbit.

Og ja, sportsbil-historikken er jo ikke akkurat noe å kimse av. Lancia har TI rallymesterskap på samvittigheten.

http://www.youtube.com/watch?v=iZFn-CxS9oo

http://www.youtube.com/watch?v=qIksQtWoyEg

LES OGSÅ: Lancia Thema: Her er det vel noe som ikke stemmer?