VW Touareg 4,2 TDI V8: "Versting-SUV" i folkedrakt

Den ser snill ut – men det er bare utenpå...

På test tur med VWs største bil (Foto: Kjell H. Aasland)
På test tur med VWs største bil (Foto: Kjell H. Aasland)

Vi nordmenn er glade i Volkswagen. At både Golf, Passat og Polo selger som hakka møkk er gode bevis på nettopp dét. Det er folkelige og fornuftige modeller alle sammen.

Men vi er også glade i SUV-er med mye utstyr, god plass, stor dieselmotor og firehjulstrekk

Denne uka tester vi bilen som kombinerer det folkekjære merket med egenskapene til en skikkelig voksen SUV. Nemlig VW Touareg 4,2 TDI V8.

Skeptisk

Det overrasker neppe noen at vi i Broom-redaksjonen ofte diskuterer bil. Innimellom diskuteres Touareg også så klart – ofte som bruktbil. En mann i redaksjonen skiller seg ut som svært skeptisk til den. Nemlig Benny – og det er nettopp han vi har puttet bak rattet i den nye Touareg-en.

Les også: Nå får du brukt Touareg til under 300 000,-

Han har hentet bilen i dag og det er på tide å høre med han hva han mener om denne – derfor ringer vi for å få et førsteinntrykk.

– Hei du! Hvordan var Touareg-en du hentet i dag?

– Hallo, jo da – må si at jeg tror dette blir en grei biluke, gitt. Skulle bare mangle – vet du hva den koster?

– Med V8 så er den vel dyr – men, nei jeg er litt usikker ...

Stiv pris

– Fra snaue 1,4 millioner kroner. I tillegg har nok testbilen noe utstyr, R-line pakke, panoramatak etcetera. Har forresten ikke fått satt meg helt inn i hva som er standard og tillegg enda. Ikke direkte billig, men dette er en feit bil altså, forsikrer han.

– Så du liker denne bedre enn forrige generasjon, skjønner jeg. Hvorfor?

– Ja – uten tvil. Jeg klarte liksom ikke helt å like utsende på forrige modell. I mitt hode ble den litt Porsche Cayenne-"wanna be" – som den for øvrig delte mye teknikk med.

Test, VW Passat: 5.500 norske familier kommer til å velge denne bilen i år

Tøft design

– Designet på den nye har et skarpere og tøffere design – som jeg liker. Du ser familielikheten fra andre VW modeller på godt og vondt.

– Det som jeg også likte godt på denne testbilen er setene – de er så gode at man ikke skulle tro det er en VW i det hele tatt, og så går den helt utrolig stille. Og motoren på hele 340hk er råsterk ... Som sagt – dette blir en god biluke, jeg gleder meg til å få kjørt den noe mer, sier en overraskende positiv Benny.

– Noe å sette fingeren på enda, eller?

– Jepp – det er det: 8-trinns Tiptronic-girkassa girer ikke helt sømløst. Det napper og rykker litt. Absolutt ikke noen big-deal, men på en bil i dette prisleie kan man stille krav, og for eksempel Mercedes girer penere enn dette. Og dashbordet da ...

Familielikhet ikke nødvendigvis et gode

– Dashbordet – hva med det?

– Det ser jo nesten klin likt ut som i en Polo. VW er kanskje den bilprodusenten som kjører hardest på gjenkjennelseseffekten i de forskjellige modellene, men det får da være måte på. Det SKAL være forskjell når prisdifferansen er 1,2 millioner kroner

SUV for "snille"

– Ingen har kastet egg og råtne tomater på deg?

– Hæ? Har jeg gjort noe galt?

– Nei, nei, men store SUV-er er jo en smule politisk ukorrekt om dagen.

Dette er det eneste som avslører at denne bilen er versting-utgave (Foto: Benny Christensen)
Dette er det eneste som avslører at denne bilen er versting-utgave (Foto: Benny Christensen)

– He, he ... Har hørt om folk som har fått en verbal overhaling, men nei – det har gått bra for meg. Hadde vær verre om det hadde vært Range Rover eller en Cayenne. Dette er en VW – og da kommer man gjerne unna med det. Folk som kjører VW er liksom ”snille” og folkelige.

Men det snille image til tross: VW-beistet har ifølge vår utskremte bak rattet 340 seige diesel-hestekrefter fra V8-eren og et dreiemoment som man nesten må om bord i Kiel-ferja for å finne maken til.

Benny kommer tilbake med en fyldigere test om kort tid.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: VW Beetle – nå har den blitt helt ny: