Høyere pris på dieselbiler
Regjeringen innrømmer at de manglet kunnskap – som vanlig er nye avgifter løsningen.
De fleste husker nok at dieselbiler ble gunstig priset på grunn av det lave CO2-utslippet for bare noen år tilbake. Det skjedde fordi de var nemlig miljøvennlige. I alle fall i et globalt perspektivet.
Lokalt derimot, er historien en ganske annen. De såkalte NOX-utslippene er høyere på dieselbiler enn bensinbiler – og dette utslippet skaper blant annet problemer med byluften. Det gir for eksempel astmatikere og allergikere en tøffere hverdag.
Nå har altså KrF, Høyre og Venstre foreslått å ta NOX-utslippene med i avgiftsberegningen. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier til Aftenposten at det var godt ment da dieselavgiften gikk ned.
– Men nå har vi oppdatert informasjon om de negative sidene det er påvist at dieselbiler har på byluften, fortsetter hun.
LES OGSÅ: TEST: Lexus CT200h: Suveren miljøbil
Hva er viktigst, lokalt eller globalt?
Dieselbiler er for øyeblikket svært populære i Norge. 7 av 10 kjøper diesel grunnet både lavt forbruk, lavere avgifter på nybil og lavere pris på drivstoff. Det er ikke helt uforståelig at en del nå føler seg lurt, når trenden igjen virker å skulle snus tilbake mot bensinbiler igjen.
Vi risikere også at regjeringens "nye" kunnskapen om diesel, også vil påvirke pumpeprisene på drivstoff. Altså enda en økt avgift.
Et annet spørsmål som i alle fall politikerne må stille seg er hva som skal settes høyest: Lokalt miljø eller globalt miljø? Eller begge deler. Hvis sistnevnte er tilfelle må vel nesten målsettingen bli at både diesel og bensin må bort.
Det er vel og bra å bestemme seg for å bedre det lokale miljøet – og de negative effektene av diesel er udiskutable. Men det er da også den globale, negative innvirkningen av bensinmotoren.
LES OGSÅ: Hils på elbilen Nils
Hva med hybridbilen?
Slik det ser ut nå, kan vi risikere at avgiften på dieselbiler går opp, uten at prisen på for eksempel bensinbiler går ned. Hva mener da regjeringen at vi skal kjøre? Elbilen er et dårlig alternativ så lenge det er så ny teknologi at vi verken kan kjøre særlig langt før vi må lade opp, og ettersom det dessuten er få ladestasjoner rundt om i landet vårt.
I tillegg haster det med å finne et fornuftig avgiftssystem på hybridbiler. Slik det er nå får ikke hybridbilen, som skaper sin egen strøm og som trolig er det aller mest miljøvennlige, de samme fordelene som elbiler.
Vi frykter at regjeringens respons på kunnskapen om NOX-utslipp er å tillegge bilistene nok en avgift og dermed anse saken som løst. Det er den altså ikke.
Gi oss svarene!
Vi savner en mer gjennomtenkt og gjerne mer kreativ tankegang rundt teamet som jo påvirker hele nasjonen. Spørsmålene vi må få tydelige svar på er:
– Hvilke biler ønsker politikerne at vi skal kjøpe/bruke de neste 20 årene?
– Hvordan vil de sikre at utviklingen går i ønsket retning?
– Hvis løsningen er å øke avgiftene, hvordan skal de økte inntektene brukes – hvilke områder vil vi eventuelt få lavere avgifter?
HVA SYNES DU OM REGJERINGENS POLITIKK NÅR DET KOMMER TIL BIL/AVGIFTER?