– Stort og gammelt gir falsk trygghet

Sats heller på litt nyere småbiler. SE DE SJOKKERENDE KOLLISJONSTESTENE!

Biler er mest sårbare for ulykker fra siden. Her ser vi hva som kan skje hvis en eldre storbil som Audi 100 krasjer i en stolpe.
Biler er mest sårbare for ulykker fra siden. Her ser vi hva som kan skje hvis en eldre storbil som Audi 100 krasjer i en stolpe.

Det er langt ifra noe lett avgjørelse å ta når en skal handle seg billig bil – og det er det mange som må. Både unge og eldre. Avgiftene fører til skyhøye nybilpriser – og resulterer i at vi sliter med Europas nest eldste bilpark – bare finnene har eldre biler enn oss. Vi putrer altså rundt med i gjennomsnitt 10,2 år gamle biler – og et høyt antall kjører dermed rundt i doninger som er livsfarlige hvis uhellet skulle være ute.

Det har skjedd enormt på sikkerheten rundt bilkjøring på 10 år – for ikke å si 20 år.

– Dessverre finnes det altfor mange biler fra både 80- og tidlig 90-tallet på norske veier. Så lenge det er slik, blir det ikke lett å oppnå en nullvisjon med tanke på dødstall i trafikken, mener Brooms bruktbilekspert, Benny Christensen.

LES OGSÅ: Vet du hvor sikker bilen din er?

Testen under viser imidlertid hvilket resultat en av dagens moderne storbiler kan oppnå i kræsjtestene hos EuroNCAP. Stålbjelker, sideairbags og deformeringssoner utgjør en stor del av sikkerheten.

Nye Audi A6

http://www.youtube.com/watch?v=N1EfH4_43D8&feature=player_embedded#!

Kontrasten til forgjengeren, som for 21 år siden var regnet som både stor og eksklusiv, er enorm.

Her skal det imidlertid påpekes at taket er tatt bort, for å se bedre hvordan krasjen påvirker bilen innvendig. Klippene er således ikke direkte sammenlignbare, og mer ment som en illustrasjon på utviklingen.

Gamle Audi 100

http://www.youtube.com/watch?v=ja5Me_CaJjA&feature=related

– Sjekk kræsjtestene

Så om budsjettet er lavt, og ønsket om sikkerhet er høyt, kan det lønne seg å se bort fra gamle, store biler – og heller forsøke seg på en nyere, mindre bil.

Sikkerhetsutviklingen har vært så stor at den på mange områder kompenserer for størrelsen.

– Vi kan bruke Audi 100 som eksempel. Sammenlignet med Peugeot 206 fra 2000, er Audi 100 fra 1991 mindre trygg i de fleste situasjoner, selv om mange sikkert tenker at den store, tunge Audien er bedre, sier Benny.

Til dine Facebook-venner

2000 var på mange måter et vannskille når det gjelder kollisjonssikkerhet. Bransjen skjerpet seg for å møte et stadig mer sikkerhetsfokusert publikum. Peugeot 206 og flere andre mindre biler fra denne perioden oppnår fire av fem stjerner i sin gruppe hos EuroNCAP. Her er film av 206-testen til EuroNCAP.

Peugeot 206

http://www.youtube.com/watch?v=U6f4HbQcRrI&feature=player_embedded

Men også for småbilene gjelder naturligvis regelen om at nyere betyr tryggere. Særlig viktig for sikkerheten er sideairbag – som har økt sjansene for å overleve betydelig. 206 som vises i klippet over mangler sideairbag – og det skremmende resultatet sier seg selv ...

– Uansett er det lurt å undersøke hvilke resultater den bilen du vurderer å kjøpe har oppnådd i ulike sikkerhetstester. Og EuroNCAP er altså en av de som gjør jobben mest grundig. De formidler resultater som kan stoles på, påpeker Benny.

Klikk her for å komme til søkesiden til EuroNCAP

Høyere vrakpant

Aller nederst på rangstigen er imidlertid gamle småbiler. En av verstingene er Peugeot 205. Videoen under viser hvor ille det kan gå i en ulykke med en så gammel og liten bil.

205 var en uhyre populær småbil på 80-tallet. Både unge og godt voksne, men og kvinner kjørte ulike varianter av denne modellen. GTI-en har rukket å bli en legende, og som rallybil var den en periode i en egen klasse.

Men sikkerheten var altså ikke høyt prioritert. Ryktet skal ha det til at en i Irland faktisk vurderte å forby 205 GTI på grunn av alle de stygge ulykkene som skjedde.

Klippet over viser en kræsjtest i 70km/t – kupeen kollapser fullstendig, og det går kaldt nedover ryggen når man tenker på at dette kunne skjedd langs veien, og med mennesker i stedet for dukker i bilen.

http://www.youtube.com/watch?v=-_gDfXHvCl4

– I ukene 39, 40 og 41 er det forhøyet vrakpant mange steder i landet, for å rydde unna de verste og eldste bilene. La oss håpe at det kan bidra til at vi får langt færre utdaterte biler i trafikken, sier Benny.

LES OGSÅ: Nå blir det høyere vrakpant