Maserati Kubang: Skal ta luksus og kjøreglede et hakk videre i SUV-kategorien

For til nå har det ikke vært mye å skryte av, mener man hos Maserati.

Maserati gjør seg klar for SUV   i 2015 skal Levante være på markedet.
Maserati gjør seg klar for SUV i 2015 skal Levante være på markedet.

Hvis du hørte noen høylydte fnys fra sør under Frankfurt-messen, kan det meget vel ha vært ansatte hos Porsche, Cadillac, Mercedes-Benz og noen øvrige produsenter av luksus-SUVer som ga uttrykk for fornærmelse så det hørtes helt hit. For det er de som får unngjelde i Maseratis pressemelding om konseptbilen Kubang.

Dagens SUVer mangler av en eller annen grunn den stimulerende kjøregleden og luksuriøse atmosfæren som forventes i eksklusive sports- og luksusbiler, slår Maserati fast. Og mer enn antyder at Kubang vil bli løsningen.

Les også: Joda, Cayenne finnes som taxi...

På gang siden 2003

Den første konseptbilen med dette navnet ble vist i Detroit allerede i 2003. Siden da har planene om en luksus-SUV tatt sakte form, og konseptbilen som nå ble presentert forventes å ligge ganske tett opp til bilen som Maserati lover at skal lanseres - de sier bare ikke noe om når.

Maserati ser ikke ut til å prioritere god innvendig plass når de nå utvikler sin nye grom-SUV. Bakfra virker fasongen mest lik BMW X6 av de vi allerede kjenner til i dette segmentet.
Maserati ser ikke ut til å prioritere god innvendig plass når de nå utvikler sin nye grom-SUV. Bakfra virker fasongen mest lik BMW X6 av de vi allerede kjenner til i dette segmentet.

Etter at Fiat kjøpte Chrysler, og Jeep og Maserati dermed havnet i samme familie, har prosjektet fått et solid vitamintilskudd. Maserati fremhever også Jeeps 70 år lange tradisjoner i pressemeldingene om Kubang, selv om man er svært forsiktig med å nevne konkret inspirasjon - eller enda verre, konkrete deler - som måtte være lånt fra Jeep.

"Plagsomt" slektskap med Jeep

For blant de virkelig italofile og merketro Maserati-entusiastene er slektskap med en arbeidsglad og jovial, men dog svært "enkel" amerikaner virkelig ikke noe man skryter av. Og det er de nok svært klar over.

"Essensen", og alle sentrale komponenter vil være av Maseratis eget opphav, forsikrer man. Og peker på at karosseridesignet er av enkelt gjenkjennelig Maserati-slag, signert Lorenzo Ramaciotti, som er øverstkommanderende på Maserati Style Center.

Les også: Fant "ny" Maserati i låven etter 34 år

Han har laget en pen bil der myke, men likevel kraftfulle linjer får bilen til å se overraskende lav ut der den "setter seg" over hjulene - omtrent som en BMW X6. Dermed er takfasongen også ganske avrundet, og det er åpenbart at innvendig plass - ikke minst i bagasje-avdelingen - ikke har vært noe prioritert tema i utviklingen.

Maserati er i gang med en skikkelig offensiv - og har nå også fått norsk importør.  SUV-en Levante skal være her i 2015.
Maserati er i gang med en skikkelig offensiv - og har nå også fått norsk importør. SUV-en Levante skal være her i 2015.

Først ble det spekulert i at Jeep skulle bidra med det aller meste mekaniske, inklusive V8-motoren. Men den blir utviklet på vanlig måte i Modena av Maserati Powertrain Department, og deretter produsert av Ferrari i Maranello.

Amerikansk firehjulstrekk?

Fjæring, styring og bremser skal også være av egen produksjon, og det pågår for tiden utvikling av en åttetrinns automatkasse spesielt tilpasset denne bilen, opplyser man.

Del med Facebook-vennene dine!

Det man ikke nevner er selve firehjulstrekk-systemet, og komponenter i tilknytning til det. Det er derfor enkelt å tippe at dette er blant de tingene man mener når man løselig snakker om "synergier" med søstermerket Jeep.

Les også: Slik lød de første ryktene fra Frankfurt