Ikke krangle med ektefellen før du skal sove

Margaret Sandøy Ramberg fikk diagnosen narkolepsi i en alder av 38 år. Da var hun småbarnsmor og travelt opptatt med å få tid nok til alt.

– Jeg var så sliten og klarte ikke holde meg våken, forteller Margaret til God morgen Norge.

– Jeg sov en time og var våken halvannen time. Slik holdt jeg på gjennom hele døgnet.

Les også: Norske barn dopes i søvn med allergimedisin

Godt å snakke med andre

Nå i en alder av 57 år forteller Margaret Sandøy Ramberg at hun har hatt stor hjelp for å takle sin tilstand. En bevisstgjøring av sin narkolepsi var også viktig.

– Det hjalp å snakke med andre i samme situasjon. Jeg har fått mange gode råd fra medlemmer i Foreningen for søvnproblemer.

Ifølge Margaret er det viktig å leve regelmessig og å klare å forstå tilstanden.

– Du må ikke få angst når du ikke får sove, sier hun.

Søvn og søvnproblemer

Børge Sivertsen er spesialist i sovemedisin og forsker ved Folkehelseinstituttet. (Foto: Privat)

Forsker ved Folkehelseinstituttet og spesialist i sovemedisin, Børge Sivertsen, forteller at fastlegers førstevalg ved behandling av søvnvansker fortsatt er sovemedisiner.

– Men effekten av medisinene forsvinner etter 3–4 ukers bruk. Kognitiv atferdsterapi for insomni har vist seg som den klart beste behandlingen, forteller han.

– Den vanligste form for søvnplage er insomni. Man klarer rett og slett ikke å finne søvnen når man har lagt seg. Søvnvansker øker med alderen og spesielt kvinner etter overgangsalderen rammes, sier han.

– Personer med lav inntekt og personer med generell usunn livsstil og mange helseplager, er også av de hyppigst rammede, sier Sivertsen.

Kaffe kan være godt for kroppen, les mer her!

Få hjelp til nattesøvnen, les mer her!

Ikke bekymre deg

Margarets tips til å bedre tilstanden er å ikke oppholde seg i sengen hvis man ikke skal sove og ikke ha hjemmekontor på soverommet

– Det er også lurt å ikke krangle med ektefellen før du skal sove, sier hun, det trigger til dårlig søvn.

– Er du bekymret, så husk at kroppen tar til slutt den søvnen den trenger, avslutter hun.

Tips for å bedre nattesøvnen.

1. Ikke drikke koffeinholdig drikke som kaffe etter lunsj.

2. Alkohol gir dårlig søvnkvalitet, man sovner fort, men finner ikke den gode dype søvnen.

3. Ingen store måltider sent på kvelden.

4. Ikke tren sent på kvelden.

5. Ideelt er 18 grader god sovetemperatur i rommet.

Les også: – Er du ikke klar til å gå tilbake til jobb, så ikke gjør det