Test Mercedes Benz C180 Coupe: Nå sitter den!

Forgjengeren imponerte oss ikke - dette er noe ganske annet.

Hva er dette?

Mercedes sin nylig oppdaterte C-klasse har fått en coupe-utgave. I motsetning til forrige coupe basert på C-klassen, som i beste fall kan beskrives som klumpete å se på, er det nå blitt en elegant bil - der proposjonene stemmer godt overens.

Testbilen er for øvrig utstyrt med en frisk og avgiftsvennlig bensinmotor på 156 hk og 7 trinns automatgirkasse. Endelig har MB en coupe som kan betegnes som en verdig konkurrent til BMW 3-serie og Audi A5. Prisen starter på 428 000 kroner.

LES OGSÅ: Så godt kan en gammel Mercedes holde seg

Snakker vi om en ny ener i klassen?

C-klasse coupe rett fra siden
C-klasse coupe rett fra siden

Hvordan er den å kjøre?

Testbilen er utstyrt med full AMG-pakke. Det inkluderer sportsunderstell. Mens vi nok ikke helt faller for dette utstyret i stasjonsvognutgaven av C-klasse, blir det straks "riktig" i coupeen.

Det faste understellet og en imponerede bensinmotor gjør bilen både morsom og sportslig å kjøre - slik vi ønsker at en coupe skal være. Her kan en trygt more seg litt på svingete veistrekninger.

Setene er merket med "designo", og dette er sitteplasser vi varmt vil anbefale. Sportsstolene vi har prøvd før, virker noe små og "flate", mens det er akkurat den støtten og komforten vi ønsker her.

Start-stopp-teknologi er standard, og bidrar til at forbruket og forurensningen blir lavest mulig (0,65 l/m og 150 g/km).

LES OGSÅ: Denne har tilhørt Norges rikeste mann

Finest utenpå eller inni?

Klaffen som skjuler ISOFIX-festene er praktisk fordi den gjør det lett å koble til og fra, og elegant fordi den skjuler festene når de ikke brukes. Ofte er det dessverre slik at festene ligger så godt gjemt, at det kan være utfordrende å få stolen på plass.
Klaffen som skjuler ISOFIX-festene er praktisk fordi den gjør det lett å koble til og fra, og elegant fordi den skjuler festene når de ikke brukes. Ofte er det dessverre slik at festene ligger så godt gjemt, at det kan være utfordrende å få stolen på plass.

Testbilen i hvitt er unektelig meget pen. Fronten er som vi kjenner fra vanlig C-klasse, men igjen synes vi AMG-pakken kommer bedre til sin rett i coupe-versjonen. Aggressiv og elegant på en gang. Panseret virker også lengre når bilen bare har to dører.

Og selv om mye er likt fra C-klasse som sedan og stajonsvogn, har en lykkes med å gi coupeen særpreg. Nedsiden av bakvinduet har fått en fin liten bue oppover mot slutten, som understreker coupeens øvrige linjer.

Interiøet skiller seg lite fra det vi finner i C-klassen forøvrig - og det er egentlig gode nyheter. Men litt mer særpreg kunne kanskje vært ønskelig.

De to baksetene er også komfortable, men begrenset takhøyde setter en stopper for de mest langstrakte av oss. Lav takhøyde er prisen en må betale for et stilig design.

De gode nyhetene er at bagasjerommet er stort, og at det har en praktisk og bred åpning. Dessuten kan baksetene legges ned.

LES OGSÅ: Dette blir en skikkelig AMG-versting

Går den bra?

Svaret er noe overraskende JA!. Skjønt alt er relativt. Dette er bilen med den minste motoren, og er dermed også den tregeste. 0-100 km/t går unna på 8,9 sekunder med automatgir. Ikke veldig kjapt, og heller ikke så fort som en forventer av utseendet. Men om en ser bort ifra akkurat denne øvelsen, oppleves bilen absolutt frisk.

Vi liker at motoren svarer bestemt på lavt turtall, men at den i tillegg trives når vi presser den opp i turtall. Høyt dreiemoment på et bredt register (250 NM 1.600 - 4.200 o/min.) gjør at bilen sjelden er sedat.

Vi ville imidlertid valgt manuelt gir - og dermed unngått "pausen" ved kick down - som også i coupeen er irriterende. Selv når vi bruker hendlene bak rattet, tar det litt tid før det skjer noe. At bilen oppgis å være 0,1 sekunder tregere til 100 km/t med manuelt gir, lar vi ikke påvirke det valget.

Likevel er kanskje det mest spennende motoralternativet den spreke 220 CDI-motoren med 170 hk. Men da øker startprisen til 467 600 kroner. Det du får er imidlertid ett sekund raskere tid til 100 km/t, og et forbruk på rundt 0,5 l/m mot 6,5 for bensinmotoren. Men fremdeles finnes de som ikke vil tenke på å kjøpe coupe med diesel...

Del med dine Facebook-venner

...og hva er konklusjonen?

Baksetene er nesten like gode som forsetene, men takhøyden og litt begrenset benplass ødelegger for de over 175 cm.
Baksetene er nesten like gode som forsetene, men takhøyden og litt begrenset benplass ødelegger for de over 175 cm.

Det varte og rakk, men nå er det endelig en fullverdig coupe-versjon av C-klasse. Dette er nok en bil som mange vil ta med i betraktningene når det skal handles "egobil".

Det er mye bra på gang fra Mercedes om dagen. Spørsmålet for coupeen dels er om det er nok til å hamle opp med særlig 3-serie coupe og A5 - to konkurrenter som ikke er lett å overgå.

Men for første gang er det i alle fall et reelt alternativ med stjerne i grillen. C-klasse Coupe er både lekker, sportslig og komfortabel.

Bil: Mercedes Benz C-klasse Coupe Type: C180 Motor: 1.8 liter, 4 sylindret, bensin Effekt: 156 hk/250 NM 0-100 km/t: 9 sek. Forbruk: 0,65 l/m Pris: Fra 428 000 kroner

Designet med C-klasse Coupe er lekkert. I hvit metallic og med AMG-pakke blir en flott bil enda penere.
Designet med C-klasse Coupe er lekkert. I hvit metallic og med AMG-pakke blir en flott bil enda penere.

LES OGSÅ: Snart kommer nye ML til forhandlerne

C klasse coupe skrått ovenfra
C klasse coupe skrått ovenfra
C klasse coupe forfra hoved
C klasse coupe forfra hoved
C klasse coupe skrått forfra II
C klasse coupe skrått forfra II
C klasse coupe skrått bakfra
C klasse coupe skrått bakfra
C klasse coupe skrått ovenfra II
C klasse coupe skrått ovenfra II
C klasse coupe rett fra siden
C klasse coupe rett fra siden
C klasse coupe rett forfra
C klasse coupe rett forfra
C klasse coupe rett bakfra
C klasse coupe rett bakfra
C klasse coupe interiør
C klasse coupe interiør
C klasse coupe setene
C klasse coupe setene
C klasse coupe glasstak
C klasse coupe glasstak