Honda CR-Z Mugen RR Concept: Så heftig kan en hybrid bli

Når du trykker på knappen merket "Mugen", våkner den!

Honda CR Z Mugen RR Concept interiør
Honda CR Z Mugen RR Concept interiør

Honda CR-Z er sportslig av utseende – men kanskje ikke fullt så rask som det ytre skulle tilsi.

Honda CR-Z.
Honda CR-Z.

Til å være en hybrid er den likevel noe av det mer spenstige du kan kjøpe. Med 124 hk, gjennom kombinasjonen av en elmotor og en bensinmotor, blir den lille bilen ganske sprek – i alle fall sammenlignet med de fleste andre miljøbiler på markedet akkurat nå.

Men det japanske tuningselskapet Mugen har en avdeling i Storbritannia (Mugen Euro) med høyere ambisjoner enn som så. De tuklet litt med bensinmotoren og klarte å hente ut totalt 200 hk – og et dreiemoment på 215 NM.

LES OGSÅ: Dette synes vi om Honda CR-Z

I tillegg bruker de karbondeler til å gjøre bilen lettere. Slikt blir det fort hvassere kjøreegenskaper av! Bilen har fått navnet Honda CR-Z Mugen Concept.

Honda CR-Z Mugen RR Concept.
Honda CR-Z Mugen RR Concept.

Honda CR-Z Mugen Concept.
Honda CR-Z Mugen Concept.

Kjapp til 100 km/t

CR-Z Mugen Concept har i utgangspunktet tre kjøremoduser – der to av valgene (Eco og Normal) tillater at bilen brukes like miljøvennlig som originalt. Men om du trykker Mugen-knappen, så åpner det seg en ny verden med krefter.

Mugen Concept har også et bodykit som både gir et heftig utseende og dessuten bedrer ytelsene. 0–100 km/t er gjort på 6,6 sekunder.

Del med dine Facebook-venner

Nytt stylingkit

Honda CR-Z Mugen RR Concept .
Honda CR-Z Mugen RR Concept .

Moderselskapet Mugen i Japan var så imponert over hva Mugen Euro klarte å få til, at de bestemte seg for å lage et enda hvassere stylingkit til å matche ytelsene til den tunede bilen.

Honda CR-Z Mugen RR Concept ble dermed presentert på Goodwood Festival of Speed nylig.

I tillegg til blant annet alle dører og panser i karbon, er det racingunderstell, en diger diffusor bak, store luftinntak i spoileren foran, ventilerte bremser og nytt eksosanlegg som skal bidra til ytterligere moro.

18" svarte felger, oransje metalliclakk og heftige sportsstoler med alcantara/skinn og et navigasjonssystem som "lærer" seg racerbaner etter to runder er også på plass. Resultatet er steintøft!

LES OGSÅ: Test av Toyota Auris Hybrid

Kan kjøpes

Det aller heftigste stylingsettet (Honda CR-Z Mugen RR) er utelukkende laget til å brukes i showsammenhenger og blir ikke tilgjengelig for allmenheten. Dessverre.

Deler av stylingkitet til Honda CR-Z Mugen er imidlertid mulig å kjøpe, men konseptbilen kan ikke bestilles med den heftige motoriseringen. Foreløpig i alle fall.

Men Honda i UK og Mugen Euro vil vurdere medias omtale av bilen og publikums mottakelse for å se om det kan bli aktuelt i framtida. La oss bare krysse fingrene!

LES OGSÅ: Er det skummelt å kjøpe fem år gammel hybrid?