Mercedes E63 AMG: Stasjonsvogna for deg som egentlig vil kjøre sportsbil

Sjelden har uttrykket ulv i fåreklær passet bedre

Dette er helt nye og rå Mercedes Benz E63 AMG
Dette er helt nye og rå Mercedes Benz E63 AMG

Er du en av dem som fortsatt tror at Mercedes stort sett er for aldrende, småfeite direktører med hentesveis? Da må du tro om igjen.

Helt nye Mercedes E63 AMG er nemlig IKKE en bil for pingler. Det som for et utrent øye ved første øyekast kan se ut som er en litt sedat familiefrakter, har nemlig ”power” nok til at selv drevne sjåfører får en skikkelig utfordring.

Fra før av har Mercedes flere spreke ”sivile” varianter. Både E350 (302 hk) og E550 (402 hk) som heller ikke på noen måte gjør seg bort i rødlysduellene.

Mercedes-Benz-E63_AMG_forfr
Mercedes-Benz-E63_AMG_forfr

Spar 100 000 kroner på 10 måneder gammel Mercedes


Verdens beste motorbyggere

Men som vanlig når gutta hos AMG får tuklet litt med en ny Mercedes, så blir resultatet giftig. Dette er nemlig intet annet enn en reinspikkasportsbil i familieinnpakning.

Porsche og BMWs M-Sport avdeling får meg unnskyldt, men jeg mener at AMG er verdens beste motorbyggere.

Mercedes-Benz-E63_AMG_Emble
Mercedes-Benz-E63_AMG_Emble
Mercedes-Benz-E63_AMG_motor
Mercedes-Benz-E63_AMG_motor

I motsetning til tidligere E-klasse AMG-er som hadde 6,2-liters motor, har den nye fått en mindre ”håndlaftet” 5,5 liters aluminium-V8er med 32 ventiler og for å få ekstra snurr på sakene monterte de to turboaggregater. Resultatet er anstendig 518 hk. Om dette fortsatt er litt snaut for deg, kan du med et ”hyggelig” pristillegg kunne få AMG-gutta til å oppgradere med en såkalt Performance-pakke. Resultatet blir da 550 hk..

0-100 km/t går unna på bare 3,8 sekunder. Ikke mange familiestasjonsvogner (eller noe som helst annet) som holder følge da!

Race-start

Girkassen er en preppet og modifisert MCT Sport Transmission – eller på godt norsk en 7-trinnsautomat, med mulig et for å veksle manuelt, selvfølgelig. Med fire forskjellige skift-moduser oppnår man allsidighet, samtidig som man har mulighet til raskere og mer sporty girskift. Girkassen her også en ”Race-start” funksjon og sikrer optimalt grep under fullgass-akselerasjon. Heftig!

7-trinns girkasse og race-start
7-trinns girkasse og race-start

I disse miljøtider er jo så klart både forbruk og utslipp betydelig lavere enn i foregående utgaver. Både det etter hvert obligatoriske start / stopp systemet og ikke minst et nytt svært avansert elektronisk indirekte innsprøytingssystem og nytt tenningsanlegg sørger for det, ved siden av å gi hårete prestasjoner.

Man har jo selvfølgelig sørget for at både hjuloppheng og bremser sørger for å klare jobben de er satt til - med god margin.

Les også: Mercedes E250 CDI 4Matic: En verdensnyhet


Utstillingsvindu

Mercedes-Benz-E63_AMG_dashb
Mercedes-Benz-E63_AMG_dashb

I tillegg er bilen naturlig ”loadet” med det siste av moderne sikkerhetssystemer og det ypperste Mercedes kan by på av både nyvinninger og luksusutstyr. Vi kan jo bare kjapt nevne PRE-safe bremser, Aktiv Blind Spot Assist, Adaptive Highbeam Assist, Time For A Rest?- system, 11 kollisjonsputer, I Command som innbefatter, navigasjon, stereo, telefon etc. etc.

Bagasjeplass og plassen er for øvrig er helt likt det man finner i de litt mer trauste utgavene med 220-emblem på bakluka. Det vil blant annet si klassens største bagasjerom.

Man kan trygt si at AMG-en er en skikkelig ”full-pakke bil”, uten å ta munnen for full. Den rå AMG-modellen er jo på mange måter et slags utstillingsvindu for Mercedes – her kan de virkelig vise hva de er gode for - med litt hjelp av AMG...

Og du: Vær litt forsiktig neste gang du kommer opp ved siden av en E-klasse ved rødlyset. Den kan gi deg en ubehagelig overraskelse.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Vår test av Mercedes SLS AMG, her

Mercedes-Benz-E63_AMG_Wagon
Mercedes-Benz-E63_AMG_Wagon

Enda mer plass? Sjekk denne:

Hva mener du om Mercedes E63 AMG - tøff eller harry? Skriv inn i kommentarfeltet under.