Vrak bilen - få 30.000 kroner i avslag på nybilen

Svenske Renault-kjøpere kan glede seg. Men hva med norske kunder?

Nye Renault Megane coupe kjennetegnes av sporty linjer. Men den blir neppe noen stor salgssuksess i Norge.
Nye Renault Megane coupe kjennetegnes av sporty linjer. Men den blir neppe noen stor salgssuksess i Norge.

Svensker på nybiljakt har i disse dager fått et veldig bra tilbud fra Renault. Ikke nok med at nybilprisene er langt lavere enn her hjemme: Velger de enten Clio, Megane eller Scenic, vanker det 30.000 kroner i "vrakpant" for gamlebilen. Alt man behøver å gjøre er å framlegge vrakmelding fra en autorisert bilopphugger.

Det er den svenske Renault-importøren som står bak dette. Ordningen gjelder biler som er ti år eller eldre. Selv poengerer Renault at dette er positivt for både miljø og trafikksikkerheten, ved at man får gamle biler bort fra veiene. Og samtidig er det selvfølgelig positivt for nybilsalget.

Droppet å gjøre det samme

En tidligere kampanje av samme type førte til at 2000 biler ble vraket - den nye kampanjen skal gå ut sommeren.

Her hjemme har den norske Renault-importøren imidlertid ingen planer om å gjøre det samme. Renault har slitt tungt på det norske markedet i mange år og ligger per i dag som nummer 20. på registreringsstatiskken med en markedsandel på svært beskjedne 0,6 prosent.

-.Vi har tidligere sett på en tilsvarende kampanje, men droppet det av flere årsaker. Prisforskjellen mellom en bil du skroter og en ny bil i Norge er betydelig større enn i Sverige, pga forskjellen i avgiftsnivå. Målgruppen blir veldig liten, forteller Tom Arne Melbostad som er administrerende direktør i Renault Norge.

LES OGSÅ: Hva velger du - ny Volvo eller brukt Renault?

Tilfredse kunder

Importen av Renault ble overtatt av Motor Gruppen AS i fjor høst og den nye importøren har signalisert at de vil satse både grundig og langsiktig på Renault her hjemme:

- Vi satser hardt på å bygge opp merket rundt de kjerneverdier vi har. Alle bilene vi selger har toppscore i Euro NCAP, vi skal bli ledende innen miljø ved å levere flest el-biler i kombinasjon med et svært lavt gjennomsnittlig forbruk. Videre satser vi tungt på å bygge opp kundetilfredsheten og vi var det merket med størst fremgang for andre år på rad i Autoindex. Dette skal vi forbedre ytterligere, forsikrer Melbostad.

LES OGSÅ: - Min sønn Jan Erik og venn Benny får mene hva de vil!

Skal vokse

- Hva er viktig for Renault-kundene?

- Vi opplever at er opptatt av løsninger som forenkler bilholdet, derfor jobbber vi mye med det. De ønsker å bli fulgt opp og tilbudt løsninger som gir bekymringsfrihet. Bilen skal være trygg, komfortabel og med lav miljøpåvirkning - samt ha praktiske og smarte løsninger som gjør det enkelt og trivelig å bruke bilen, sier Melbostad.

- Så dere ser positivt på framtiden?

- Absolutt! Med masse pågangsmot, innsatsvilje og styrking av markedsføringen er vi trygge på at vi skal vokse framover, avslutter Melbostad.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Dette er årgangsluksus fra Renault