Tesla Model S: Over 100 nordmenn har bestilt råskinnet - usett
Mye tyder på at Norge blir det første landet i Europa som får elbil-råskinnet.
Tesla Roadster har allerede kommet inn i varmen hos mange sportsbilentusiaster. Den lille cabrioleten viser at elbiler slett ikke trenger å være kjedelige - uten tanke på design og kjøreegenskaper.
Men det er enda flere som ser fram til å få hendene på storebroren, Model S. Bilen lages i USA, og utenfor "hjemlandet" er det her i Norge interessen for bilen har vært størst.
Derfor ligger det også an til at Norge bli det første landet i Europa som får levering på denne modellen. Det skjer trolig en gang iløpet av neste år.
Ferdinand Motor i Bergen er en av dem som formidler Tesla-modeller - og har allerede tatt imot nærmere 40 forhåndsbestillinger.
Totalt skal antallet bestillinger være i overkant av 100.
LES OGSÅ - Denne elbilen er historisk
Stor rekkevidde
Ferdinand Motor var tidlig på banen også da Tesla Roadster kom, og har til nå 30 stykker Model S/Signature (de aller første bilene som også er spesielt godt utstyrt) på forhåndsbestilling.
- Vi ønsker å satse på miljøvennlige biler, og har derfor opprettet et eget selskap, i egne lokaler, for elbiler. Vi har også et ønske om å etablere oss i Oslo, forteller daglig leder Gunnar Birkenfeldt.
Av elbilene mener han Model S er den mest spennende på vei inn på markedet.
- Den er linjelekker, og bryter fordommene om at en elbil må se teit ut, mener han.
Han påpeker også at rekkevidden og størrelsen på bilen gjør den unik i dette segmentet.
- Med stor batteripakke går denne bilen 48 mil før den må lades, men selv grunnpakken holder til 25 mil. Med tanke på at en her snakker om en bil som lett rommer en hel familie, er det helt unikt.
Kjapp til 100 km/t
LES OGSÅ - Saab prøver seg også på elbil-markedet
Og når det nevnes hel familie, så menes faktisk mer enn bare to voksne og to barn. Det er nemlig TRE seterader i denne bilen - som gir plass til fire voksne og to barn. Bagasjeplassen er på rause 680 liter.
I tillegg snakkes det om prestasjoner i sportsbilklasse - med 0-100 km/t like over seks sekunder.
Alt sammen komme til en "overkommelig" pris - skjønt, akkurat hva prisen blir er det litt vanskelig å spå.
- Vi håper på en startpris mellom 450.000-500.000 kroner, mens den største batteripakken er forventet å heve prisen med rundt 150 000 kroner. Men utstyr som den digre 17" touchskjermen med navi, telefon, kjørecomputer og klimaanlegg ønsker Tesla å kunne tilby som standardustyr, forteller Birkenfeldt.
Vi haster med å legge til at alt er relativt, så når vi kaller prisen overkommelig, er det med utgangspunkt i hvilken type bil vi snakker om.
Praktiske fordeler
I grunnpakke kan den nesten kalles et kupp, om prisen blir slik den er forespeilet.
- Bakgrunnen for den lave prisen er selvsagt at avgiftsnivået er lavt for miljøvennlige biler. Elbiler er for øyeblikket momsfrie og slipper engangsavgift, selv om dette kan endre seg. Så akkurat hvordan avgiftene blir er litt tidlig å si enda, understreker Birkenfeldt.
Med elbil kjører du forøvrig gratis gjennom Autopass - og kanskje viktigere - du kan bruke kollektivfeltet inn til byene. Takk og farvel til å sitte og trøkke i kø i timesvis hver dag. Er ikke feil det heller.
Ferdinand Motor er forøvrig ikke de eneste som selger Tesla, det gjør også Topline Norge i Oslo.
KLIKK PÅ VIDEOVINDUET UNDER FOR Å BLI MED PÅ PRØVETUR I TESLA