En av fire vil rammes av angst i løpet av livet. For mange blir det en stor begrensning som kan vare i årevis.

– Det er synd at mange ikke vet at det finnes effektive metoder for å bli kvitt angsten, sier psykologspesialist Kjetil Mellingen.

Han jobber etter såkalte kognitive psykologiske metoder.

I kognitiv terapi lærer pasienten å tenke på bedre måter.

Les også: – Hjelp! Jeg har flyskrekk!

Les mer: Slik takler du stress

Angst kan komme som lyn fra klar himmel

Sosial angst: Et fullt handlesenter kan utløse angst hos mange. (Foto: Illustrasjonsbilde/Colourbox.com)

En av de vanligste formene er angst for handlesentere.

– Det første angstanfallet kan tilsynelatende komme som lyn fra klar himmel, forteller Mellingen.

– Men som regel har kroppen prøvd å si fra en stund med smerter og nedsatt immunforsvar.

Hvis anfallet skjer i et handlesenter, vil hjernen koble handlesenter til angst. Det øker risikoen for å få et nytt angstanfall neste gang man er i et handlesenter.

Angst kan være nyttig

– Slike automatiske angstkoblinger i hjernen var veldig nyttig i steinalderen. Da kunne lukten av bjørn koble inn angsten og utløse flykt-refleksen. I en slik situasjon er angsten det som redder livet ditt, forklarer psykologen.

Men panikkangst i handlesenter er ikke nyttig. Og det er fullt mulig å gjøre noe med.

Les også: Jeg sliter med angst og hyperventilering. Tror du yoga er noe for meg?

Swish-metoden kan fjerne angst på minutter

Slik gjør du det:

1. Legg deg i en avslappet posisjon, pust dypt og rolig og se for deg den situasjonen som vanligvis gir deg angst. F.eks. masse mennesker på Ikea en lørdag formiddag.

2. Tenk deg at du sender det angstfremkallende bildet langt bort, så det blir så lite at du så vidt kan se det.

3. Tenk deg et portrettbilde av deg selv hvor du er kvitt angsten. Se for deg hvor glad og lettet du vil se ut.

4. Ta en pause på 10–15 sekunder før du gjentar prosedyren. Gjør dette fem ganger.

– Nå har du programmert hjernen til å forbinde kjøpesenter med avslapning og glede, hevder Mellingen.

Les også: Riktig pust mot angst og stress

Oppsøk det du frykter

Nå er du ifølge Mellingen klar for å oppsøke det du frykter. Men ta det i trappetrinn.

– Det er en myte at man skal kaste seg i det og ta tyren ved hornene. Hvis du gjør det, kan du risikere å få angst igjen og koblingene i hjernen blir mer fastlåste, hevder psykologen.

Han anbefaler heller at man prøver seg i en butikk når det ikke er så mye folk. Så trappes utfordringen gradvis opp.

Til slutt skal du ifølge metoden kunne shoppe på Ikea midt på lørdag formiddag uten angst.

Se video av Kjetil Mellingen som forklarer kognitive metoder her: www.psykolog-hjelp.com

Har du spørsmål om angst? Kjetil Melling svarte på nettprat. Les svarene her.