BILEN MIN: Petters Ford Fairlane 1955-modell

- Ingenting slår lyden fra to strake V8-rør!

Tros ung alder har Petter som nå er 19 vært eier av denne bilen siden 2005. (Foto: Privat)
Tros ung alder har Petter som nå er 19 vært eier av denne bilen siden 2005. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Disse bildene har vi fått fra Petter på Toten, og de viser en bil som i dag er en ettertraktet femtitaller. Og som en gang i tiden faktisk ikke var helt uvanlig å se langs norske veier, heller, selv om de færreste nok var så edle at de bar Fairlane-navnet.

Top of the line

Fairlane dukket nemlig opp første gang nettopp i 1955, og tok over som den flotteste av Fords sedaner. Dermed ble den en direkte konkurrent til Chevrolets "top of the line"-modell Bel Air. Mens disse var uoppnåelige drømmebiler for bilhungrende nordmenn som måtte vente på kjøpetillatelse etter krigen, dukket det opp en og annen snarlik bil som taxi. Med mindre luksus, men samme kvalitet og komfort.

Taxiene var stort sett Ford Mainline og Customline eller Chevrolet 150 og 210, mens Fairlane og Bel Air var forbeholdt de virkelig få. De kunne fås med flere forskjellige utstyrspakker og i flere karosserivarianter, hvorav den todørs coupeen Fairlane Crown Victoria - som også kunne fås med gjennomsiktig tak - er den kanskje mest ettertraktede modellen i dag.

Berømt for glasstak-modellen

Svært mange av "glasstak-bilene" finnes i Sverige - visstnok ikke bare fordi svenskene var tidlig ute med å importere dem som samlerbiler, men fordi disse ble plagsomt varme innvendig i amerikansk klima, og dermed ble et stort parti tregsolgte biler sendt til Nord-Europa i stedet.

For de fleste var det dog firedørsmodellen med vanlig tak som var mest aktuell. Fairlane skilte seg fra de billigere versjonene med flott, buet listverk på sidene, og ble ofte levert i tofarge-kombinasjon. Både seksere og åttere ble levert, og den som virkelig ville trå til kunne også få den største åtteren, som ellers bare ble levert i Thunderbird, mellom forskjermene.

Om man måtte spare lenge for å kunne unne seg en Fairlane i 1955, så er de ikke gratis i dag heller. Men Petter hører med til de virkelig innbitte og målrettede Amcar-entusiastene, og klarte kunststykket å realisere drømmen om en egen 50-taller allerede da han var 13 år gammel!

Eier: Petter Skoglund (19)

Bosted: Kapp, Oppland

Litt om meg selv: Bor hjemme og går Teknisk allmennfag ved Raufoss vgs. Er opptatt av gamle biler og miljøet som hører med. Ellers er jeg musikkinteressert og spiller trommer i et band som heter Eurotrash.

Linda har en kjempetøff Ford Edsel. Se den her:

Matt blå og sølv flake

Bilen: Ford Fairlane 1955-modell

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nå er bilen lakkert matt blå. (Foto: Privat)
Nå er bilen lakkert matt blå. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Siden høsten 2005. Da var jeg 13 år gammel, var på utkikk etter en gammel amerikaner og kom tilfeldigvis over denne i nærområdet.

Hva har du gjort med den? Sveiset rust, rettet bulker, lakkert bilen matt blå og sølv flake, byttet girkasse, eksosanlegg og annet småtteri med motor, hjul og litt mer.

Mercury Cougar - finere enn Mustang, og billigere:

"Rakarør" gir godlåt

Liker best med bilen: Først og fremst liker jeg stilen den får da den blir ferdig, men lite slår lyden av de to strake rørene fra V8-eren!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det skal være massiv V8-sound fra en slik bil, mener Petter som har montert strake rør. (Foto: Privat)
Det skal være massiv V8-sound fra en slik bil, mener Petter som har montert strake rør. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Har planer om å få den på veien i løpet av sommeren. Står igjen litt montering, jobb med interiøret og noe annet småplukk.

Drømmebil: Jeg har sansen for gamle amerikanere som brukes og som ikke nødvendigvis er strøkne. Samtidig elsker jeg rockabillystilen, så da må vel drømmebilen være nettopp denne?

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Se alle bildene fra Brooms Amcartreff

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Petter om? Bruk kommentarfeltet under!