Nissan Skyline GT-R: En legende og en klassiker (Del 2)

Les den spennende sportsbil-historien her:

nissan_skyline gtr 1[1]
nissan_skyline gtr 1[1]

Nissan Skyline GT-R er sportsbilen som får både tyske og italienske sportsbiler til å skjelve i buksebaken. Det er ikke mange biler som er barskere enn denne. Vi gir deg hele den spennende Skyline GT-R historien.

Fikk du ikke med deg den spennende begynnelsen i går, så trykker du bare på linken under:

Nissan Skyline GT-R, Del 1


4. generasjon: R33 (1995-1998)


Nissan_skyline_R33
Nissan_skyline_R33


R33-modellen ble lansert i august 1993, men man måtte vente ytterligere et par år på GT-R-utgaven. Den kom først høsten 1995, som 1996-modell i det som kalles serie II av R33.

Nå hadde alle GT-R-bilene fått bremser fra Brembo. Motoren var i utgangspunktet den samme RB26DETT (rekkemotor med seks sylindre, doble overliggende kamaksler og dobbel turbo) som ble brukt i R32, men på grunn av endringer blant annet på turbo og intercooler yter den nå 280 hk. Skyline har fortsatt ATTESA-ETS firehjulstrekk-system.

Det var i alle fall med 280 hk den ble markedsført – i virkeligheten var ytelsene ca 305 hk. Et komplisert japansk regelverk er bakgrunnen for at det måtte bli slik.

Noe av det som R33 vil bli husket for er at den var første produksjonsbil som klarte å kjøre Nürburgrings Nordsløyfe på under 8 minutter. Nærmere bestemt 7,59! Med mange og høylytte diskusjoner i etterkant, om at bilen var modifisert, at andre (Jaguar XJ220) hadde kjørt raskere likevel og så videre, og så videre...

Uansett Nissan fikk det de trengte – masse blest rundt bilen etter dette stuntet.

En spesialversjon så også dagens lys. Nemlig R33 NISMO 400R i et svært begrenset opplag, de ytte som betegnelsen sladrer om 400 hk fra en 2,8 liters motor.

Noe som vitner om at motoren hadde potensial for mye høyere effektuttak. Dette er da også den Skyline-modellen hvor det virkelig ”tok av” på både styling- og tuning-fronten

Les også: - Noen finner drømmedama - andre finner drømmebilen


5. generasjon: R34 (1999-2002)

Nissan_Skyline-Nismo-R34
Nissan_Skyline-Nismo-R34

Under panseret på Skyline GT-R34 finner vi fortsatt RB26DETT 2,6-liter rekkesekeseren på 2,6-liter, og den markedsføres fortsatt – utrolig nok - som 280 hk, men i virkeligheten yter den nå 332 hk. Både topplokk, kamaksler, intercooler og turbo er forbedret. Dreiemomentet er nå økt til 293 Nm.

Karosseriet er stivere, aerodynamikken er ytterligere forbedret og det samme er drivverket. 0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder. Girkassen er en solid 6-tinns manuell Getrag, og bilen har fått 18 tommershjul med 245/40 dekk.

Det ble også jobbet med å redusere vekten. Og bare de nye felgene sparer 7,5 kg vekt, den bakre diffuseren er av karbon og det brukes en ny, lettere type aluminium i blant annet panseret. Også høytalerne – allikevel stopper ikke vektnåla før på 1.666 kg.

En rekke spesialutgaver er også tilgjenglige. Blant annet en M-Spec modell med mykere fjæring, skinninteriør, og oppvarmede seter. Men også råere utgaver (V-Spec) med annen styling og mer karbonfiber-deler.

Også av R34 finnes det en flere NISMO-varianter, den råeste har 500 hk som standard.

Grunnen til at veldig mange av GT-R bilene er hvite er at dette er Japans offisielle racing-farge. Alle bilene så langt er også utstyrt med høyreratt.

Sjekk ut: Denne er også tøff



6. generasjon:R35 (2007 -)

Nissan_R35-GT-R
Nissan_R35-GT-R

Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta med R35 i denne artikkelen – den bærer nemlig IKKE navnet ”Skyline”. Men vi lar tvilen komme tiltalte til gode – det er jo tross alt en GT-R, da!

Nok en gang er det Tokyo motorshow som er debut-arena. Og året er 2007 – og bilen altså Nissan R35 GT-R! Og det er en helt ny bil i forhold til tidligere. Basert på Nissans nesten like legendariske Z-serie.

Motoren heter nå VR38DETT6 og de seks sylindrene på til sammen 3,8-liter står for første gang i V-form. I kjent stil har den doble turboaggregat og firehjulstrekk. Men HICAS firehjuls-styringen er nå borte.

Motoren yter respektable 473 hk / 589 Nm og bilen gjør 0-100 km/t på raske 3,5 sekunder, mens toppfarten klokkes til 311 km/t.

Nok en gang havner Nissan i Nürburgring-krangel. Nissan påstår at de har en rundetid på 7,29 sekunder – og dermed er raskest i verden. Porsche protesterer – og tester sågar en R35 GT-R selv, og klokker denne inn på 7,54. Mens en annen offisiell uavhengig test gir 7,50 på delvis våt bane.

Uansett – dette er en svært rask bil! Visste du forresten at programmererne fra det populære bilspillet Grand Turisimo ble leid inn for å GT-R-ens multifunksjons display.

R35 er også den første GT-R som bygges for eksport, og det er i all hovedsak det amerikanske markedet det siktes på.


Les også: Dette må du vite om chiptuning

Del med Facebook-vennene dine

Har du en Skyline GT-R favoritt? Skriv inn i kommentarfeltet under:


Nissan_R35-interiør
Nissan_R35-interiør