BILEN MIN: Honda på hjertet - for Arild finnes det bare ett merke

Hans Element EX er et fremmedelement på norske veier.

Med firesylindret motor, automatgir og firehjulstrekk er bilen åpenbart bygget i Amerika, for amerikanere   og amerikanske bensinpriser. Dermed er Element fremdeles et fremmedelement i Norge. Foto: Privat
Med firesylindret motor, automatgir og firehjulstrekk er bilen åpenbart bygget i Amerika, for amerikanere og amerikanske bensinpriser. Dermed er Element fremdeles et fremmedelement i Norge. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Dersom du ikke har sett bilen på bildene før, er du sikkert ikke alene. Synes du den ser en smule spesiell ut, så er du nok også i godt selskap. Honda Element heter den, og den ble utviklet først og fremst for å appellere til amerikanere.

Og da gjerne de unge, fremadstormende og aktive av dem.

Trendy med kanter

For kantete fasong var hipt i USA da Element´en ble utviklet, for ti års tid siden. Hvor trenden kom fra kan man lure på, men det virker ikke helt usannsynlig at det var den plutselige populariteten til Hummer H1, som på 90-tallet gikk fra å være et bare bones militærkjøretøy til å bli kjendisenes favoritt-SUV på diverse rød løper-tilstelninger.

Les også: Nå kan du gjøre et brukt-kupp på Hummer H2

Like etter årtusenskiftet kom Hummers egen litt "mildere" H2 på Chevrolet Tahoe-chassis. Enda mindre brutale, men minst like kantete, gjorde Toyota-avleggeren Scions xB-modell og Honda Element entré omtrent samtidig. Og den kantete trenden har holdt seg - i årene etterpå har også Ford kommet med sin Flex-modell over samme lest, og de mer uvørne har også kunnet glede seg over Jeep Commander.

Noen Element´er ble bruktimportert fra USA og bygget om til varebil før de ble solgt gjennom norske Honda-butikker, til betydelig irritasjon fra Honda Norge. Suksessen var heller begrenset. Foto: Privat
Noen Element´er ble bruktimportert fra USA og bygget om til varebil før de ble solgt gjennom norske Honda-butikker, til betydelig irritasjon fra Honda Norge. Suksessen var heller begrenset. Foto: Privat

Under skallet var det ikke så fryktelig mye nytt, i hvertfall ikke for Honda Element sin del.

Den bygget på gjennomprøvet teknikk fra CR-V, og ble levert både med forhjulsdrift og firehjulsdrift - i begge tilfeller drevet frem av en 160 hesters, 2,4 liters rekkefirer. Separate stoler både foran og bak kunne flyttes rundt som det passet, og fleksibilitet var ett av stikkordene som sikret suksessen.

Bilen var nemlig akkurat så iøyenfallende og praktisk bygget at unge amerikanere med en aktiv fritid trykket den til sitt hjerte - et kjærlighetsforhold som har vart gjennom minimale oppdateringer frem til bilen nå går ut av produksjon i løpet av 2011.

Begrenset, norsk varebil-import

Bilen har kun vært produsert i USA, for det amerikanske markedet.

Selv om Hummer hadde en viss suksess som eksklusiv SUV på grønne skilter her i landet, spredde aldri den firkantede moten seg fra USA og hit for de mindre flashy bilene. Noen Element fant likevel veien over atlanteren, da Honda-forhandler og tidligere importør Skotvedt sammen med en samarbeidspartner organiserte bruktimport og ombygging etter norske varebil-krav for noen år siden.

Å si at Honda Norge var entusiastiske ville være å ta i. Og å si at hele prosjektet tok av ville være ren løgn. Men noen biler kom - og Arild Grasdal har altså én av dem, toppversjonen EX med firehjulstrekk, til og med.

Les også: Toyota Urban Cruiser - kantete på europeisk vis

Eier: Arild Grasdal, (53).

Bosted: Rubbestadneset på Bømlo i Hordaland.

Litt om meg selv: Er 53 år, gift med Irene og har 3 voksne barn som bor i Oslo og Stavanger-distriktet. Er utdannet mekaniker og jobber i Nordsjøen for Statoil som fagansvarlig mekanisk på drift og vedlikehold. Har jobbet i Nordsjøen for Statoil i 25 år. Har alltid vært interessert i biler, motorsykler, båter og påhengsmotorer, og i særdeleshet Honda!

En 1998-modell Honda VFR 800 gir en annen kjøreopplevelse enn Element´en, men med samme kvalitet, hevder Arild. Foto: Privat
En 1998-modell Honda VFR 800 gir en annen kjøreopplevelse enn Element´en, men med samme kvalitet, hevder Arild. Foto: Privat

Bilen: Honda Element 2,4 EX, 2003-modell.

Hvor lenge har du eid den? Snart ett år.

Hva har du gjort med den? Jeg har montert "sidesteps".

Liker best med bilen: Den er praktisk, og god å kjøre. Bra med firehjulstrekk, og den har et veldig artig utseende. Og Honda-kvalitet, dessuten!

Liker minst med bilen: Den har en litt for liten bensintank, og litt for høyt bensinforbruk.

"Alt" skal være Honda

Beste opplevelse med bilen: At det er veldig lett å få tak i billige deler til den fra USA.

Framtidsplaner for bilen: Jeg vurderer å bygge den om til gassdrift.

En Honda Jazz 2010 er Arilds andre bil, i tillegg til Element´en. Foto: Privat
En Honda Jazz 2010 er Arilds andre bil, i tillegg til Element´en. Foto: Privat

Drømmebil: Honda NSX eller S2000.

Del med Facebook-vennene dine!

Annet: Jeg så Jan Erik Larssen sin presentasjon av bilen borte i Amerika og tenkte at en slik bil har jeg lyst på en gang! Alle mine motoriserte doninger er Honda. Nevnes kan: MC; Honda VFR 800 (1998), Outboard; Honda 90, Honda Gressklipper (1988) og Kantklipper (2008), og to biler; Honda Element 2003 og Honda Jazz 2010.

Det er etter hvert blitt en "gimmick" at alt er Honda. Har hatt Honda de siste 15 årene, så det betyr vel at jeg har vært fornøyd!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

Les også: Kia KV7 - dette kan bli en ny "skoeske-bil"

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Arild om? Bruk kommentarfeltet under!