BMW 7-serie: Denne har tapt seg 1,2 millioner på sju år

170 000 kroner i verditap per år gir gunstig bruktpris - og sjekk utstyrslista!

BMW 7 serie hoved
BMW 7 serie hoved

BMW 7-serie representerte noe av det dristigste designet bilverden hadde sett i en serieprodusert bil, da den kom på markedet i 2002.

Det var Chris Bangle som stod bak de nye linjene som skulle prege BMW de neste åtte årene. 7-serien var starten.

LES OGSÅ - Lyst på BMW-luksus? Dette må du sjekke!

Ingen kan påstå at ikke Bayer'n-merket var villige til å ta sjanser - og mottakelsen var mildt sagt variert. Men de fleste var enige om at særlig bakenden så klumpete og rar ut.

470 kroner dagen

BMW 7-serie bakfra
BMW 7-serie bakfra

Dette, i kombinasjon med at prisfallet på direktørbiler generelt er ganske blodrødt, tilsier at vi kanskje ikke burde bli overrasket over at denne bilen har tapt seg rundt 1,2 millioner kroner på de syv årene siden den ble registrert første gang.

Her snakker vi om at lommeboka ble lettet for 470 kroner i tap hver dag - eller drøyt 170.000 kroner i året.

Hvis en ser det på en litt annen måte, har bilen tapt seg 150 kroner per mil. Tur/retur Oslo-Trondheim kommer dermed på 1.500 kroner bare i verditap som resultat av kjøreturen. Hvis du legger til drivstoff- og bomutgifter, så kan det fort bli mer lønnsomt å ta flyet...

GTI-killer

LES OGSÅ - Denne 7-serien er skuddsikker!

Men de som har sittet bak rattet i en 7-serie, vet at dette er noe av det aller ypperste hva gjelder kjørekomfort. Den kan dessuten levere langt "sprekere" kjøreegenskaper enn det digre karosseriet og vekta skulle tilsi.

Den annonserte modellen drives for øvrig av en råsterk 4-liters dieselmotor, med knappe 260 hestekrefter. Det gir 0-100 km/t på 7,4 sekunder - nok til å holde følge med mange GTI-modeller ut av lyskrysset. Den teoretiske toppfarten på 250 km/t er dessuten nok til å riste av seg de små hissigproppene - om du skulle komme deg ut på Autobahn.

"Utstyrsbombe"

BMW 7-serie masse knapper
BMW 7-serie masse knapper

I tillegg er den så full av utstyr at det faktisk er helt greit å stemple den som utstyrsbombe i annonseteksten. Her snakker vi nemlig om både massasje, varme- og kjøling i de elektrisk justerbare komfortsetene - og alt dette får du selvsagt både foran og bak. Komfortsetene til BMW regnes fremdeles blant de aller beste.

BMW var også tidlig ute med aktiv cruise control, adaptive kurvelys, komfortlukking av dørene og Dynamic Drive. Det siste betyr at understellet motvirker krenging i svingene, noe som både øker komforten og tillater raskere manøvrering i svingene.

Alt dette kommer selvsagt i tillegg til telefon, TV, webasto, navigasjon, elektriske gardiner i vinduene og annet snadder som nærmest er standard på disse bilene.

7-serie til under 300 000

Da bilen kom var den håpløst uoppnåelig for de fleste. Men nå kan du få helt greie 7-serier ned i 300 000 kroner, med 3-liters diesel og uten at km-stand er alt for høy: Se hele annonsen her:

Er du villig til å kjøpe bensinmotor får du disse fra rundt 250 000 kroner med fornuftig km-stand: Se hele annonsen her:

Det kan være verdt å nevne at 7-serien, og etterhvert flere av Bangle-modellene, vokste på publikum over tid - selv om langt fra alle ble frelst.

For de som ønsker seg god plass, masse komfort, noenlunde greit forbruk (730 D) og en bil som skiller seg ut, er dette et fint alternativ til folkebiler som Mondeo og Passat stasjonsvogn. Det største verditapet er tatt, vær bare oppmerksom på at verksted- og delepriser ikke er de laveste. Men litt må en jo ofre?

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ - Bennys råd til familiefar som vurderer 7-serie: