Allerede i februar omtalte TV 2 hjelper deg den norske nettbutikken Motedronningen.com. Den gangen fortalte vi historien om Siv fra Trondheim som forskuddsbetalte for varer hun aldri fikk hos Motedronningen.com.

Da vi konfronterte daglig leder, Jannicke Thomassen med historien ble den rettet opp, og Siv som hadde ventet i over en måned på varene, fikk pengene sine returnert på dagen.

Les saken her: Kundene raser mot Motedronningen.com

Etter at saken kom på trykk, mottok TV 2 hjelper deg en rekke nye klager på selskapet. Merete Mathisen, Silje Bjerknes, Maren og faren Rune Kvigne er fire av i alt nærmere 30 kunder som har kontaktet TV 2 hjelper deg.

Ventet siden september

Merete Mathisen fra Oslo er en av de mange misfornøyde kundene TV 2 hjelper deg har vært i kontakt med.

I september i fjor forskuddsbetalte hun for en jakke hos nettbutikken. Butikken opererer med en leveringstid på opp i mot 40 dager, men da jakken ikke dukket opp, valgte Mathisen å kansellere bestillingen.

Etter å ha tatt kontakt med daglig leder Thomassen, ble hun lovt at pengene skulle betales tilbake den 24. november.

– Det skjedde ikke. Jeg fikk ikke tilbake pengene slik hun lovte, sier Mathisen til TV 2 hjelper deg.

Se også: Hege og Elisabeth ble rundlurt og sjikanert av nettbutikk

Kjenner seg igjen

Silje Bjerknes kjenner seg igjen i historien. I motsetning til Mathisen fikk hun varene, men da hun skulle ha pengene i retur som lovt, ble det stille fra Motedronningen.

– Da jeg åpnet pakken jeg fikk fra Motedronningen, var ikke plagget slik det så ut på hjemmesiden. Jeg kontaktet daglig leder og returnerte varen. Jeg fikk skriftlig beskjed om at jeg ville få tilbakebetalt summen på nesten 1000 kroner den 13.april, forklarer Silje.

Men pengene kom aldri som avtalt den 13. april. De ble først tilbakebetalt etter at TV 2 hjelper deg kontaktet butikken.

Via sin advokat informerer Motedronningen.com normal returtid fra butikken er opptil 30 dager.

motedronningen2 (Foto: Daniel Bjur)


Les også: Anne kjøpte mobiltelefon fra «norsk» nettbutikk - måtte ut med 500 kr i toll

Fikk pakken i retur

Maren Kvigne, og faren Rune, opplevde at varen de sendte i retur, og som til alt overmål kom flere uker senere enn avtalt, aldri ble hentet av Motedronningen.com som holder til i Molde.

– Det betyr at vi ikke har fått tilbake pengene for varen vi returnerte, og at vi har måtte betale returporto på pakken, sier Rune til TV 2 hjelper deg. Totalt skylder butikken far og datter Kvigne 1378 kr, samt returportoen på pakken.

motedronningen4 (Foto: Daniel Bjur)

Mange henvendelser

Nettbutikken er et av de selskapene TV 2 hjelper deg har mottatt flest klager på denne sesongen.

Klesbutikken har også gjort seg bemerket hos Forbrukerrådet, som har mottatt 60 henvendelser og 11 formelle klager siden mai 2010.

– Med tanke på at Motedronningen er en så ukjent bedrift, så er det en del klager om man skal sammenligne med andre selskaper, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Det som går igjen i klagene de har mottatt, er dårlig levering av forskuddsbetalte varer og at forbrukere ikke har fått gjort angreretten sin gjeldene.

Les også: Tollvesenet selger beslaglagte varer som forundringspakker

– Folk bør holde seg unna

Basert på antallet klager og henvendelser Forbrukerrådet har mottatt, mener Halsos at man som forbruker bør tenkte seg om to ganger før man benytter bedriften.

– Når vi at butikker har problemer med å levere, leverer ikke varene eller folk får ikke pengene sine tilbake igjen uten mye mas, så mener vi at det er en dårlig forretning som folk bør passe på, og holde seg unna, avslutter Skaug Halsos.

Vil ikke møte TV 2 hjelper deg

Da TV 2 hjelper deg kontaktet daglig leder i Motedronningen.com, Jannicke Thomassen, i forbindelse med nettsaken i februar, sa hun at butikken var rett og slett blitt for populær, og at det var for mye jobb for én person alene å drifte.

Thomassen sier derimot at hun ikke ønsker å kommentere anklagene fra Kvigne, Mathisen og Bjerknes.

Da TV 2 hjelper deg konfronterte Thomassen med de tre kundenes erfaringer, fikk de tilbakebetalt pengene sine, og ble tilbudt en kompensasjon fra nettbutikken.

Dette skjedde den 6. mai. Det er nesten 230 dager siden Merete Mathisen betalte inn penger til butikken.

Les også: Klagestorm mot norsk designbutikk - Marianne ventet 251 dager på varen

– Håper de skjerper seg

Kundene vi har vært i kontakt med, sier at de er glade for at sakene til slutt løste seg, men mener det er unødvendig at det skulle ta så lang tid. De oppfordrer butikken til å skjerpe seg.

– Jeg håper de skjerper seg i fremtiden hvis de skal fortsette, for det går ikke an å behandle kunder på den måten, sier Mathisen.

Via sin advokat, Tor-Henry Spjelkevik, informerer Motedronningen om at det i en oppstartsfase ble gjort noen feil og det de har tatt lærdom av disse. Feilene har blitt beklaget og kundene har fått kompensasjon.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter