Noen nyter stillheten, mens andre trener bedre med smektende toner i ørene.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Forskere mener at man kan yte mer ved å høre på riktig musikk når du trener, og noen mener også at musikk gjør deg lykkelig.

– Undersøkelser viser at musikk forbedrer dine sportslige ferdigheter, sier doktor Costas Karageorghis til BBC.

LES OGSÅ: Sanger som får opp treningshumøret

Lure hjernen
Karageorghis er en anerkjent sportspsykolog, og er ekspert på hvilken effekt musikk har på trening.

– Musikken kan lure hjernen din til å tro at du er mindre sliten under en trening, og også oppmuntre til positive tanker. Musikk kan redusere ubehag ved tungt arbeid med så mye som 10–15 prosent. Det kan også fungere som beroligende eller stimulerende, sier Karageorghis.

Selv om musikken ikke redusere opplevelsen av anstrengelse under veldig hard trening, kan det gjøre at du føler deg mer positiv ved høy belastning, selv opp til punktet av utmattelse.

Musikken kan bidra til å stenge ute trøtthetsrelaterte symptomer som brennende lunger, hjertebank og melkesyre i musklene. I tillegg gjør den at du føler deg mer positiv til tung trening.

LES OGSÅ: Derfor blir du lykkelig av trening

– Musikk er en fin måte å regulere eller modulere humøret. Det kan forsterke positive følelser som for eksempel styrke, glede og spenning, men reduserer spenning og negative følelser som depresjon, sinne og tretthet, hevder han.

BEDRER PRESTASJONEN: Forskere har kommet frem til at man kan klare å presse seg 10-15 prosent ekstra med musikk på øret under treningen. (Foto: NINA KAUSLAND/)

På «autopilot»
For noen idrettsgreiner er musikk viktig for å forbedre presentasjoner. Det er ingen bevis på at musikk gir deg bedre fysisk form, men kan gjøre at du yter mer i en intens treningsøkt og kan glemme alt slitet rundt deg.

Hvis man hører på musikk mens man trener lurer en hjernen til å tro at kroppen ikke er sliten, og det virker som en går på «autopilot».

– Musikk med tempo kan gi deg et ekstra push før idrettsgreiner og rolig musikk kan roe nervene slik at man kan fokusere, sier Dr. Costas Karageorghis.

LES OGSÅ: Det siste nye på treningsfronten

Drømmer seg vekk
På treningssenteret SATS i Lars Hilles gate spilles det musikk over høyttaleranlegget, men likevel er det mange som trener med egen musikk på øret.

Henrik Meidell Furnes (31) forteller til TV 2 Sporty at han stort sett alltid bruker musikk når han trener.

– Jeg trener 4–5 ganger i uken, både jogging og vekter. Under treningen hører jeg på house, hiphop og elektronika, sier han.

TIDEN GÅR FORTERE: - Med musikk kan jeg drømme meg vekk når jeg løper, sier Henrik Meidell Furnes (31). (Foto: NINA KAUSLAND/)

LES OGSÅ: Disse tidene på døgnet bør du ikke trene

Meidell Furnes er enig med forsker Karageorghis som har kommet fram til at musikk kan ha effekt på trening.

– Det er nok en grunn til at det brukes musikk på fellestimer på treningssentre. Treningen blir mindre kjedelig, og det er lettere å tenke på noe annet enn at man skal presse seg, sier han.

– Med musikk kan jeg drømme meg vekk når jeg løper. Under New York Marathon er det ikke lov å bruke musikk, og det er jo litt spesielt. Jeg synes tiden går fortere med musikk på øret.

LES OGSÅ: 9 myter om trening

Harde beats
Tine Cecilie Sælensminde (31) er også en fast kunde på SATS i Lars Hilles gate. Hun sverger til løping og styrketrening, og har en variert spilleliste på øret under treningsøkten.

– Jeg trenger musikk med tempo og harde beats, musikk som gjør meg glad og energisk, sier Sælensminde.

LES OGSÅ: Slik skal jenter pumpe jern

Hun forteller at rytmene er med på å hjelpe henne med å holde treningen i gang,

– Jeg synes musikk er motiverende. Jeg glemmer at jeg blir sliten og det blir lettere å presse seg selv.

MUSIKK MED TEMPO: - Når jeg trener lytter jeg til musikk som gjør meg glad og energisk, sier Tine Cecilie Sælensminde (31). (Foto: NINA KAUSLAND/)

Passer ikke til sykling
For noen idrettsutøvere hjelper det å høre på musikk dagen før en boksekamp, fotballkamp eller annen konkurranse.

Musikk passer ikke til alle treningsformer. Stadig flere sykler i trafikken der musikken kan gå ut over sikkerheten. Dette er derfor ikke anbefalt.

LES OGSÅ: Dag Otto: – Slik sparer du krefter på sykkelen

Lytter du til musikk som du opplever som fengende, utskilles stoffet dopamin fra hjernen som gir motivasjon og avhengighet. Forskning viser at det slippes særlig store mengder dopamin når du hører på musikk som gir deg frysninger.

Hva lytter du til når du trener? Skriv i feltet under!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!