Lada Niva: Derfor var dette ørken-kongens første bil

- Selv 60-sonen var en utfordring, sier Pål Anders Ullevålseter.

Pål Anders Ullevålseter Lada Niva
Pål Anders Ullevålseter Lada Niva

Enduro-kjører Pål Anders Ullevålseter (42) kjører både fortere og hardere enn de fleste. Men da er det på to hjul – og gjerne i Paris-Dakar Rallyet.

Biler har han ikke så sterkt forhold til – men én bil vil han aldri glemme. Lada Niva står brent inn i minnet hans. Det var nemlig hans første bil.

Slik går det når en motorsykkel får 500 HK. Se video!

- Foreldrene mine likte russiske biler. Der fikk de bil som kunne kjøre langt, og når den sluttet å gå, var det bare å hive den, forklarer han.

Kom seg fram - sakte

Les også - Lada Niva: Denne er helt rå i terrenget

Dermed ble falt valget på Lada Niva da Pål Anders skulle få sin første bil. Niva er en smått legendarisk bil i 4x4-kretser. Den kom seg fram over alt. Men dårlig tid kunne du ikke ha.

- Dette er en bil som enkelt sørger for at du slipper å bekymre deg for bøter – det skal mye til å bryte fartsgrensen. Selv 60-sonen er en utfordring, smiler Pål Anders.

- Hva skal til for at du blir entusiastisk over bil da, Pål Anders?

- Tja, komfort er bra, men jeg har aldri kjøpt noe dyrt. Fart er heller ikke viktig. Men det er bra om de har god framkommelighet i terrenget.

Kald fornøyelse

Niva burde passe ganske bra med andre ord. Bortsett fra at komforten ikke alltid kan sies å være den beste. Ja, tidvis er den sågar under en hver kritikk, for eksempel i kulda.

- Ja, med tanke på at bilen ble bygget i et av verdens kaldeste land, er det litt rart at de ikke klarte å lage et varmeapparat som fungerer. Et av mine klareste minner fra å kjøre Lada, var at vi måtte kle oss som om vi skulle være ute, forteller Pål Anders.

Flere historier om Pål Anders og bilene hans får du i kveldens Broom-episode på TV 2, premiere kl. 20.00.

Denne motorsykkelen bygger seg selv. Se video her:

Del med dine Facebook-venner