Vikingene er ikke det eneste i den norske filmen i Epcot-senteret som er gått av moten. Skulderputer og datamaskiner à la Commodore 64 preger også portrettet av Norge som blir presentert for elleve millioner amerikanske turister årlig.

Filmen ser du lengre nede i artikkelen

– Søppelfilm

Den norske parfymekongen Geir Ness selger sine produkter i butikkdelen av den norske paviljongen.

– Jeg synes det er helt forferdelig at vi ikke har gjort noe bedre ut av dette i det hele tatt, sier Ness.

Han kaller det en søppelfilm og peker på en lang rekke designere og produkter som kan markedsførere Norge på en bedre måte.

Hva mener du? Avstemning til høyre i artikkel.

Krangler om regningen

Senteret ligger tilknyttet den enorme fornøyelsesparken Disneyland i Florida. Norge har siden 1988 vært ett av elleve land som får presentere seg med filmer. Norge verken eier eller har noe direkte ansvar for den norske paviljongen, som ble solgt til Disney i 1992. Frem til 2002 støttet Norge prosjektet med 200.000 dollar årlig, rundt 1,1 million kroner.

En ny film vil koste rundt 20 millioner, hvor staten etter planen skal betale fem millioner og resten dekkes av norsk næringsliv med interesser i USA.

Norge og Disneykonsernet har i årevis kranglet om hvem som skal ta regningen for en oppdateringen av norgesfilmen. Disney vil ikke kommentere saken offisielt, men etter det TV 2 erfarer er Disneys holdning at dette er god norgesreklame og bør derfor betales av norske interesser.

Canada og Kina oppdatert

Canada og Kina har oppdatert sine presentasjoner ved Epcot-senteret for ikke så lang tid siden.

Her ser du hele filmen om Norge:

Det amerikanske handelskammeret i Norge har i ett år forsøkt å få staten med på et spleiselag for å finansiere oppgradering av den norske paviljongen. Av 20 millioner kroner ber de staten bidra med en fjerdedel - men har ikke fått svar.

– Pinlig norgesreklame

– Det er veldig synd, fordi det er veldig mange som har sitt første møte med Norge gjennom denne paviljonegen. Og man ønsker jo flere turister til Norge. Det er en fantastisk markedføringsmulighet både for Norge som turistland og for næringslivet, sier Tone Nymoen, prosjektleder i Det amerikanske handelskammeret.

På Stortinget mener FrP det er pinlig at Norge vises fram på denne måten:

– Ja, jeg mener dette ikke er noe mindre enn en skandale at man ikke klarer å følge opp dette, sier Harald T. Nesvik, stortingsrepresentant for Frp.

Dyr Disney-finansiering

Han mener Giske umiddelbart bør stille med de fem millioner kronene det er snakk om. Men næringsminister Giske vil ikke love noe.

– Jeg er helt enig i at filmen er fullstendig utdatert, men Disney har en egen finansieringsmåte som er veldig dyr. Vi må vurdere om dette er den beste måten å markedsføre Norge på, eller om det er andre måter vi kan få turister til Norge fra Amerika, sier Trond Giske.