Styrehusbåt: Dette er årets båt-trend
Speedsjarken er blitt "in". Ikke like kult å flashe luksus lenger.
- Vi merker at folk vil ha relativt rimelige, praktiske og miljøvennlige båter. Lukkede, små båter ser ut til å slå an, sier Vegard Helland, daglig leder i Frydenbø Båtsenter i Bergen.
Båtbransjen er sensitiv for konjunktursvingninger og en av de første som merker det når pengekranene i samfunnet skrus igjen. I motsetning til bil er de færreste avhengig av båt i det daglige og båt er dermed et luksusgode man ikke bruker penger på når man blir nervøs for privatøkonomien.
Tro det eller ei: Dette er en båt. Og du får sportsbil på kjøpet
Allerede passert 2010
Mange av bransjens aktører har dermed en hard tid bak seg med finanskrise, kalde somre og gnitne forbrukere.
- Men nå går det bra! stråler Vegard Helland.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Han driver i "småbåtsegmentet", det vil si båter opp til 26 fot, oftest med utenbordsmotor.
Vegard kan fortelle at de merker en markant sterkere kjøpelyst i år enn i fjor. Av båter som Ryds, Nordkapp og Sting med Evinrude-motor har Frydenbø Båtsenter så langt i år allerede omsatt for mer enn i hele 2010.
Her er den perfekte sommerferie-båten
Snåle båter er blitt flotte
- Hva er årets hit på sjøen?
- Skal jeg trekke frem noe spesielt må det være at nettopp styrehusbåtene øker markant.
- Disse litt rare speedsjarkene med høyreist cokpit? Er det noe kult da?
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Tja, nå har jo disse båtene blitt mye flottere - og de er unektelig veldig praktiske. Tenk så greit å slippe styr med kalesje hver gang du har lyst til en tur på sjøen, parerer Vegard.
Plass for en familie - og tøft broom
Han tror mye av grunnen til interessen for båttypen er at den gir noe av den samme funksjonaliteten som en cabincruiser, men til en helt annen pris. Men selvsagt også uten luksuriøs innredning.
Vegard insisterer på å vise oss årets favoritt, som er en Sting 700 Weekender:
- Se så rommelig den er innendørs. Her kan faktisk fire mennesker sove, lage mat og gå på toalettet, sier han og starter opp seks Evinrude-sylindre.
Lyden når totakteren akselererer er groom, og oppe i toppfarten på 33 knop tilter selgeren motoren litt innover så slagene fra bølgene forsvinner og det lettplanende skroget tar sjøen fint.
- Hvor stor båt kan vi dra på hengeren - egentlig? Les Bennys svar
Skjærgårdsjeep - gårsdagens båt?
- Dette er et typisk eksempel på en båt det går mye av om dagen. Denne koster ferdig rigget med 150 hesters motor og nødvendig utstyr 591 000 kroner. I prisklassen over en million går det betydelig tråere. Folk er fortsatt forsiktig med å bruke veldig mye penger på båt.
- Men skjærgårdsjeeper da, er det helt ut nå? spør jeg idet vi i marsjfart passerer en ubåt i overflatestilling på vei ut fra marinebasen Haakonsvern.
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Neida, skjærgårdsjeeper er fortsatt populært, men det er på styrehusbåter som denne vi merker den største forandringen.
Uselgelige overliggere
En kjapp sving i bølgene og baugen peker tilbake mot utgangspunktet Dolviken, hvor de fleste båtforhandlerne i Bergen er lokalisert.
- Men vi merker oss at båter som ikke er oppgradert på en stund blir nesten uselgelige. Kundene er utrolig godt orientert når de skal kjøpe båt og vil gjerne ha noe som er faceliftet ganske nylig, legger Vegard til.
- Med andre ord vil en produsent som ikke følger med i timen fort komme i en vanskelig situasjon. Nyheter er alfa og omega, understreker han.
Tilbake på kaien forlater vi Vegard som er klar for en god sommer i Bergen. Det vil si minst mulig regn.
- Nedbør og kjølig sommer er mer ødeleggende enn noen finanskrise. Men heldigvis har vi styrehusbåtene, da. De gir god beskyttelse mot Bergens-vær, smiler båtselgeren.