annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Da Volkswagen la ned produksjonen av den gamle Bobla i Tyskland og erstattet den med Golf, var det ytterligere en modell som gikk med i dragsuget etter den gamle kjempen. Selv om volumene ikke på noen måte kunne sammenlignes, hadde Karmann Ghia vært et viktig upmarket-alternativ til Bobla helt siden den kom midt på 50-tallet, bygget på samme grunnplate og med samme motorisering.

I mellomtiden hadde den større og mer påkostede Type 3 Ghia både kommet og gått, og blitt avløst av 914-modellen, som VW utviklet og markedsførte i samarbeid med Porsche. Men midt på 70-tallet var også 914-modellens dager talte, og konsernet trengte dermed i løpet av kort tid et sportslig alternativ til den stadig voksende modellrekken av vanlige familiebiler.

Gjentok gammel suksess-oppskrift

Løsningen ble å gjenta suksessen etter Karmann Ghia.

Scirocco mk 1 var basert på Golf mk 1, men hadde mykere og langt mer sportslige linjer enn volummodellen.

Igjen gikk man ut fra det som skulle bli volummodellen, nemlig Golfen, og gjorde den litt sprekere både i utseende, ytelser og kjøreegenskaper. Igjen kunne Giorgetto Giugiaro ved Italdesign notere seg for et lekkert og spenstig design, adskillig friskere enn Golfen, som han også hadde ansvaret for.

Og igjen kikket man i leksikon for å finne en vind som man kunne kalle opp bilen etter. Scirocco ble valgt denne gangen.

På våre breddegrader ble det aldri solgt mange Scirocco av første generasjon, som gikk frem til 1982. Men i USA ble den en stor suksess, og var dermed en viktig modell for VW totalt sett.

Les også: Kjells Golf cabriolet er noe utenom det vanlige

Tam og pregløs facelift

Etter en heftig facelift i 1982 fikk bilen tyngre og litt mindre inspirerte linjer, og familielikheten med nye Passat ble påtagelig. Fortsatt solgte bilen brukbart, men etterhvert som det ble klart at VW hadde planer om noe enda råere kom den litt i klem.

Scirocco mk 2, her en USA-modell med kraftigere støtfangere, mistet litt av spensten i linjene fra forgjengeren. Modellen måtte etter hvert også dele rampelyset med enda mer sportslige Corrado, før de begge måtte strekke våpen.

Det var Corrado som var på gang, en enda friskere modell som hadde store sportsbiltalenter skjult i et kanskje litt vel anonymt karosseri.

Corrado var også en langt dyrere bil enn Scirocco, som dermed fikk leve videre side om side med nykomlingen på de fleste markeder. Men det hjalp ikke, totalmarkedet var for lite for dem begge, og både Scirocco og senere også Corrado ble stedt til hvile uten merkbar seremoni henholdsvis i 1992 og 1995.

Etter en slik "massedød" i den sportslige divisjonen skulle man kanskje tro VW hadde tatt skrekken, men tidlig på 00-tallet begynte det å gå rykter om at noe var på gang igjen. Mange hadde nok trodd at konsernet, som hadde markert seg som tilbyder også av luksusbiler som Touareg og Phaeton, ville komme med en eksklusiv sportsbil som ga Corrado-navnet en revansje.

Der tok de altså feil.

Suksess igjen på tredje forsøk

I 2006 gikk man offisielt ut med planene om en ny Scirocco, som en mer sportslig og litt mer individualistisk modell - igjen bygget på samme plattform som daværende Golf V. To år senere ble bilen presentert, og siden den sommeren har Scirocco blitt en langt mer trendy og oftere forekommende bil langs norske veier enn den noen gang var på 70- og 80-tallet.

Der hvor Golf er fornuftig og praktisk, er Scirocco særpreget, førerorientert og litt jålete. Det er et konsept som ser ut til å fungere svært godt. Foto: Netcarshow.com

Som førsteutgaven på 70-tallet er bilen først og fremst preget av godt og sportslig design, og stylingprodusentene har da også gitt den godt skussmål gjennom å brette opp ermene for å tilby aftermarket-detaljer til den som vil gi den ytterligere personlig stil.

Del med Facebook-vennene dine!

Det så mørkt ut, og bilen måtte faktisk dø og gjenfødes før det ble skikkelig sving på sakene. Men nå er Scirocco så "in" at man kanskje til og med snart kan slå fast om navnet skal uttales med "ski-", "si-" eller "schi-" i førsten - et spørsmål som VW-entusiaster i stillhet har grublet på siden 1974...

Les også: Jonas Corrado har kostet ham tre års jobb