BILEN MIN: Dan Remi er Opel-fan - har både Rekord og Vectra

Og så drømmer han om en sjelden Afrika-Opel.

Dan Remis Opel Rekord er etter diverse oppgraderinger nærmest for en CD versjon å regne. Og flere prosjekter komme nok i fremtiden. Foto: Privat
Dan Remis Opel Rekord er etter diverse oppgraderinger nærmest for en CD versjon å regne. Og flere prosjekter komme nok i fremtiden. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Opel har gjennom hele etterkrigstiden hatt et godt grep om norske forbrukere.

Det vil si frem til for 10-15 år siden. Da begynte det å skrante litt med nybilsalget, og dermed er det færre barn som får sine første bilminner fra baksetet av en Opel i dag enn det var på 80- og 90-tallet.

Falt for folke-favoritten

Dan Remi på Toten har lang tradisjon med Opel i familien, og føler sterk tilknytning til merket, til tross for at han ikke er mer enn 20 år gammel.

Hans favoritt er den siste utgaven av det som var Opels virkelige folkefavoritt gjennom flere tiår, Rekorden. En enkelt oppbygd bil med vekt på komfort mer enn sportslige kjøreegenskaper, og der de fleste tekniske løsningene var vel utprøvd og enkle å reparere.

Les også: Mercedes W123 - verdensmester i slitestyrke?

Det siste er noe av årsaken til at gamle Opel-produkter i dag har en meget høy standing blant ungdom og hjemme-mekkere, på samme måte som Ford og Volvo. Deletilgangen er god, og prisene holdes nede av både produksjon i stort volum og i serier som strakk seg over mange år.

Den 150 hestekrefter sterke C20XE-motoren i Vectraen er en direkte etterkommer etter 20XE-motoren som debuterte i Kadett GSI, og som har gitt mange Opeler sportslige ressurser siden. Foto: Privat
Den 150 hestekrefter sterke C20XE-motoren i Vectraen er en direkte etterkommer etter 20XE-motoren som debuterte i Kadett GSI, og som har gitt mange Opeler sportslige ressurser siden. Foto: Privat

Opel var ikke blant de som forandret ting for forandringens skyld. Det gjorde bilholdet billig, forutsigbart og ukomplisert. Og det gjør at bilene fra den gang har en stor tilhengerskare fremdeles, etter at både Rekorden og etterfølgeren Omega har vært borte fra markedet i mange år.

Har gjort mye selv

Dan Remis stasbil er en Rekord som startet sitt liv som toppversjonen 2,2 injection. Den har vært med på mye, men vil ha et langt liv fremdeles i Dan Remis omsorg. Nå slipper den til og med å gjøre tjeneste på vinteren, etter at han skaffet seg en noe mer moderne Vectra til å ta seg gjennom snø og saltslaps.

Navn: Dan Remi Forsberg-Smedsrud (20).

Bosted: Toten.

Litt om meg selv: Har altid likt gammel Opel. Det er noe jeg har vokst opp med, og det er kun det merket jeg holder meg til da det er det jeg kan best, men kan jo også skru de fleste merkene. Skal gå bilmekanikerlinja til høsten for å få fagbrevet!

Se video: En bilmekanikers utrolige, siste ønske

Bilen: 1986 Opel Rekord 2,2i med 2,0i fra Omega A. Og 1994 Opel Vectra med C20XE-motor.

Hvor lenge har du eid den? Rekorden kjøpte jeg da jeg var 16 og et halvt år gammel, i mars 2007 med andre ord. Dro 42 mil én vei for å hente gliset! Og Vectraen kjøpte jeg som vinterbil i november 2010.

Mye jobb i motorrommet

Hva har du gjort med den? Rekorden hadde gjennomslag i blokka da jeg henta den, helt utrolig at den gikk helt hjem! Fikk masse bensin i olja. Så da ble det først et motorbytte. Men det var kvasskam i toppen på den motoren, så jeg satte over hele toppen på den blokka jeg hadde fra før, men fant jo ut at det var sprekk i toppen!

Da var det av med den toppen og på med toppen som var på blokka fra før, da ble det bra! Fikk bilen EU-godkjent, etter mye om og men på grunn av en liten lekkasje på dysene. Så kjørte jeg med dette til februar 2009.

Det verste med Dan Remis Opel er at den ruster både mye og raskt, men heldigvis har han sveisekunnskap slik at han tar seg av problemet selv. Foto: Privat
Det verste med Dan Remis Opel er at den ruster både mye og raskt, men heldigvis har han sveisekunnskap slik at han tar seg av problemet selv. Foto: Privat

Jeg kjørte nesten 60.000 med den motoren, men den begynte å svette mye olje, og bensinforbruket gikk i været. Så da ble det så jeg kjøpte en Omega stasjonsvogn som ikke så ut. Den var rett og slett forferdelig stygg, men motor og gir funka som bare det. Jeg bytta over motor og girkasse, så da fikk jeg 5-trinns også.

Jeg måtte spesiallage mellomaksling, noe som ble gjort i en skrustikke, men dette ble fantastisk bra!

Rekorden har fått dieselpanser med sveiset bad-look, så den ser litt morsk ut. Dessuten fikk den Irmscher-front, noe som er sjeldent idag, og orginale sideskjørt og en DTM bakpotte, som ga herlig lyd. Den er så å si ombygd til en Rekord CD, med velourinteriør, CD-instrument med voltmeter, oljetrykksmåler og kjørecomputer. Det er også montert noe stereo.

Fint drag i begge bilene

Med Vectraen har jeg bare satt inn anlegg. Har 2000-styling liggende, det er en C20XE-motor med 150 hk som går fælt! Synd det er framhjulstrekker, men muligens vil den motoren havne i Rekorden etterhvert.

Liker best med bilen: Med Rekorden må det være luksusen, bedre seter i en bil har jeg aldri vært borti fra hverken eldre eller helt nye biler. Og lyden med det eksosanlegget er noe eget. Med Vectraen må det være draget fra 150 hk. Bilen veier jo ikke mer enn 1.100 kilo, så det går godt. Veifestet med 17" og senkesettet som sitter på er helt sykt.

Liker minst med bilen: Med Rekorden må det være at den ruster fort, men heldigvis sveiser jeg selv så bilene mine holder seg. Og jeg er nøye med understellsbehandling. Med Vectraen må være at det er en framhjulstrekker! Ellers har jeg ikke noe negativt å si om den.

Beste opplevelse med bilen: Rekorden må være da vi kjørte den hjem første gangen, kjente draget over 2.000 omdreininger med den gamle bilen, og kvasskammen gjorde så den dro veldig godt! Med Vectraen må det være den første turen med den. Jeg var vant med daue biler, og tok i gang med den og den spant med engang! Smilte fra øre til øre da!

Drømmer om afrikansk spesialversjon

Framtidsplaner for bilen: Rekorden skal få seg en hellakkering i samme farge, og bli helt strøken. Vectraen skal også få seg nytt lakkstrøk.

Dan Remis vinterbil er ikke verst den heller, og 150 hestekrefter får Vectraen til å oppføre seg slik eieren ønsker. Foto: Privat
Dan Remis vinterbil er ikke verst den heller, og 150 hestekrefter får Vectraen til å oppføre seg slik eieren ønsker. Foto: Privat

Drømmebil: Opel Rekord 380 GSI, som kun er produsert for Afrika helt opp til 1995, og Lotus Omega.

Annet: Rekorden ble påkjørt bakfra 1. juni 2009, men dette rettet jeg selv. Venter på å få lakkert den i sommer.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, lite eller stor, se info her.

Les også: Peter kjører toppmodellen Senator

Hva synes du om bilene? Noe du vil spørre Dan Remi om? Bruk kommentarfeltet under!