VW Tiguan: Slik gjør du et godt kjøp på bestselger-SUV-en
Bruktbilguide: Dette er en av Norges mest attraktive bruktbiler.
Japanerne og etter hvert koreanerne fikk omtrent eie markedet for kompakte SUV-er i mange år før de andre bilprodusentene våknet opp og oppdaget at denne nisjen bare vokste og vokste.
Volkswagen kom dermed sent til "selskapet" da de slapp Tiguan i 2008. Sent, men godt.
Smarte løsninger
Tiguan er nemlig en av de klart beste bilene i denne klassen. Den utmerker seg ikke veldig sterkt på noen områder, men totalen er bunnsolid, noe som førte den rett til topps blant klassens mest populære biler.
Tiguan er kjøreglad og faktisk ganske morsom å ratte, interiøret byr på mange smarte og praktiske løsninger som burde få endel av konkurrentene til å skamme seg - og i tillegg tilbyr VW veldig mye utstyr som gjør at du kan skreddersy Tiguanen din helt etter dine egne ønsker.
De aller fleste brukte på markedet har 2-liters TDI med 140 hk. En velprøvd og fin motor som gir veldig bra overskudd i denne bilen.
Litt for puslete?
Interiøret er som sagt smart. Mange oppbevaringsrom og fine løsninger du setter pris på når du lever med bilen. Eksklusivt er det imidlertid ikke, det er mye hard og svart plast rundt omkring. Stort pluss for at baksetet kan skyves i lengderetningen, det sikrer optimal plassutnyttelse. Bagasjerommet er større enn det ser ut til fra utsiden, men kompakte ytre mål gjør at dette uansett ikke får blitt noen plassorgie.
Designet er kanskje det vi er minst ekstatiske over, dette blir både litt snilt og litt puslete i forhold til de beste konkurrentene. Men finner du en bil med R-line-pakke hjelper det helt klart.
2011-modellen av Tiguan: Her kan du spare 100 000 kroner
Benny mener:
Lav motortemperatur på dieselmotorene og dermed lite varme fra varmeapparatet når det kaldt ute er noe VW (og flere med dem) sliter med når gradestokken kryper nedover på det blå feltet. Det finnes per i dag ingen løsning på dette problemet.
Bremseklossene bak slites ofte unormalt fort på Tiguan, så sjekk disse. En ny og bedre type klosser har kommet.
Når det er veldig kaldt ute kan bilene rett og slett stoppe. Det er EGR-ventilen som fryser. Her er det en software-oppdatering som må til for å løse problemene.
På biler med DSG-girkasser har mecatronic-enheten (den elektrisk / hydrauliske styremodulen) til girkassa blitt byttet på noen eksemplarer. Selve DSG-kassa er det svært lite problemer med.
Pluss:
Kjøreegenskaper, fleksibilitet, motor
Minus:
Kunne helt klart sett litt spenstigere ut
LES DUELLEN: Tiguan møter Honda CR-V
Hva skal du betale?
Pris: 250 - 525 000
Det finnes VW Tiguan til under 300 000,- nå. Dette er 2008-modeller som har gått langt. For 400 000,- får du en fin og velutstyrt 2010 modell med 140 hk diesel som har gått ca. 20 000 km.
Beste kjøp:
Godt utstyrte dieselbiler - gjerne R-line, med firehjulstrekk og DSG-girkasse.
Styr unna:
Biler som har bensinmotor er de mest tungsolgte. Dermed skal de også være en god del billigere enn diesel, hvis du skal slå til på dem.
Kjøpt ny av:
Fornuftige familier med bruk for framkommelighet og ikke altfor stort plassbehov. Mange kjøper skiboks i tillegg.
Les testen av Tiguan: Hvorfor kjøpte 2440 nordmenn denne SUV-en?