Mitsubishi Lancer Evolution: Ikke død likevel
Dette er noe av det morsomste som ruller på fire hjul.
Veldig få biler har betydd mer for motorsport de siste årene enn Mitsubishi Lancer Evolution. Allerede i 1992 dukket den første bilen opp. Opprinnelig var de spreke Evo-bilene kun ment for det japanske hjemmemarkedet.
Men stor etterspørsel og betydelig ”gråimport” viste at det var flere en japanerne som hadde sansen for den familiebil-baserte råtassen med turbomotor og firehjulstrekk og den ble snart tilgjengelig i Europa. Fra 2003 kunne også amerikanerne får nye den Evo-modellen.
Kjørte fra erkekonkurrenten
Og det er særlig i rallyløypene Evo har gjort seg bemerket. Storhetstiden var på slutten av 1990-tallet, med Tommi Mäkinen bak ratt og pedaler kjørte Lancer EVO regelrett fra erkekonkurrenten Subaru Impreza WRX og vant førermesterskapet i WRC fire år på rad.
LES OGSÅ: Japaneren som drømte om å være en BMW
Sjokk og protester
Den har siden den spede starten i 1992 kommet i ti forskjellige versjoner, og den har for lengst etablert seg som en bil-legende. Sjokket var derfor stort da Mitsubishis Gaya Eusegi for en måned siden fortalte at produksjonen nå skulle opphøre – til stor protester fra Evo-fans over hele verden.
Og det nytter tydeligvis å protestere. Mitsubishis største ”høvding” meddelte nylig at den populære modellen likevel skulle få leve videre. Det kommer en helt ny Evo-modell. Han fortalte også at de vil ta seg god tid med å utvikle den nye modellen. De vil tilpasse denne i forhold til ny teknologi og nye krav.
Gledesspreder på fire hjul
Ryktene sier at det går testbiler i Japan med firehjulstrekk og dieselmotor som gjør unna 0-100 km/t på under fem sekunder og samtidig har et CO2-utslipp på godt under 200 g/km.
Kan det være en mulig ny Evo? Samtidig som det også spekuleres om den kan komme som hybrid.
Det viktigste er tross alt at denne gledessprederen på fire hjul også er med oss inn i framtiden.
Les også: Råskinnet ingen kjøper: