Asfaltbilen sto på verksted da Cato ble drept i MC-ulykke

Familien mener dødsfallet skyldes at hullet i veibanen ikke ble asfaltert.

Tinghus (Foto: KAY STENSHJEMMET rb.no / ANB)
Tinghus (Foto: KAY STENSHJEMMET rb.no / ANB)

- Hadde Mesta asfaltert hullet da de reparerte veifella i veibanen en uke før ulykken, ville Cato Paulsen ikke blitt drept i motorsykkelulykken, hevder familien Skøld Paulsen til Romerikes Blad.

Familien Skøld Paulsen, Eva, Bjørnar (22), Iselin (20) og Vilde (16) fra Ask i Gjerdrum, har stevnet veieier Akershus fylkeskommune og Mesta for grov uaktsomhet.

Familien krever oppreisningserstatning på 300.000 kroner til hver av de fire etterlatte etter Cato Paulsen.

Cato Paulsen kjørte i et hull i veibanen, eller i grusen som var kastet opp fra hullet, mistet kontrollen over sykkelen og ble truffet av en møtende lastebil. Han ble 45 år gammel.

Kostet grus

Mesta-bas, Thorbjørn Theodorsen, dro ut til Husersvingen ofte for å koste veibanen for grus. Han er en erfaren MC-kjører og vet at grus som ligger på asfalten i en sving, er livsfarlig for motorsyklister.

Da Cato Paulsen kom kjørende rett før fire på ettermiddagen 4. juni 2008, lå det igjen mye grus i veibanen, og en tragisk dødsulykke inntreffer.

Familien har stilt spørsmål om hvorfor Mesta ikke la asfalt da de reparerte veifella i Husersvingen i Gjerdrum.

Faktum er at asfaltbilen til Mesta hadde sviktet og sto på verksted. Det kom fram i retten i går.

At hullet i veien ikke ble asfaltert, er også bakgrunnen til at Teodorsen kostet grus så ofte i Husersvingen fra 29. mai til dødsulykken 4. juni.

Varslet

Veifella i Husersvingen var varslet mange ganger til Statens vegvesen, første gang 13. mai 2008. Ikke før 29. mai kommer Mesta for å reparere den varslede veifella, drøyt to uker etter varselet.

Fristen er sju dager i henhold til varslingsplan i Statens vegvesen.

Mesta asfalterer ikke og setter heller ikke opp varselskilt, for å varsle om farlig vei. Det er den direkte årsaken til ulykken, mener familien. Deres advokat Christian Lundin sier:

– Mesta skaper en livsfarlig trafikkfelle ved ikke å asfaltere, og heller ikke skilte veistrekningen. Hva som skjer på ulykkesstedet vet ingen med sikkerhet.

Fylkeskommunen og Mesta: – Ikke uaktsomt

Hvem har ansvar?

For familien er det viktig å få klarhet i hvem som har ansvaret for å utbedre veien når trafikanter varsler om veifeller.

– Hvis ingen tar ansvaret når trafikanter melder om veifeller, hvor skal vi da ringe å melde fra i neste omgang? spurte enka etter Cato Paulsen, Eva Skøld Paulsen i retten i går.

–Vi har fått bevist at det ikke hjalp å varsle Statens vegvesen, la hun til.

Ifølge Statens vegvesens egen ulykkesrapport hadde Paulsen for stor fart etter forholdene.

– Vi har aldri akseptert dette. Jeg husker vi var på mange turer sammen før jeg selv tok sertifikat på MC. Pappa var alltid forsiktig. I dag tenker jeg bare på at Statens vegvesen og Mesta skapte en trafikkfelle i veien. Men de fraskriver seg alt ansvar, sier datteren Iselin.

– Vi kan ikke få tilbake Cato. Men vi kan håpe at vår sak kan virke preventivt, slik at ikke andre dør på grunn av dårlige veier og mangelfullt vedlikehold, sier Eva Skøld Paulsen.

Eva traff sin Cato da hun var like gammel som sin yngste datter, 16 år. Hun var 42 da hun mistet sin mann.

Dødsfallet har vært en stor belastning for familien. Nå risikerer de å tape mye penger på å rette søkelyset på dårlige norske veier hvis de taper i retten.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - her:

Advarte mot dødsveien fire timer før det smalt