Pudderet ligger der, urørt og fristende, men er du vant til å kjøre i skianlegg kvier du deg kanskje litt til å ta svingen ut av den preparerte bakken?

Gjør et forsøk, det er verdt det!

Løssnøski gjør det lettere å kjøre, men du må ikke ha brede «pudderplanker». Har du god teknikk kan du ha det virkelig kjekt også med bakkeski.

Åtte gode puddertips

Pudder-entusiast og Norge-sjef Jens-Andreas Løland i Skiinfo er en mester utenfor løypen.

Her kan du se ham leke seg i La Cluzas i Frankrike

Jens-Andreas har gitt oss en håndfull gode puddertips. Det første handler om at du må trene for å bli bedre, ingen blir ferdig utlært. Det er ikke flaut å melde seg på et kurs.

– Det å terpe på teknikk er viktigere enn mange tror, sier han. Gjerne i preparerte løyper, der får du ikke overraskelser for eksempel av at snøforholdene plutselig endrer seg.

Få gjerne noen til å filme deg både når du kjører i pudder og i preparerte løyper.

– Da ser du selv alt det rare du ikke var klar over at du gjorde, og hvilke ting du kan forbedre.

Nederst kan du se Eirik Finseth og Aksel Lund Svindal kjøre pudder under Freeridercampen i Oppdal i vinter!

Keeperstilling

Det første du må tenke på er sittestillingen.

– Det er en myte at du skal ligge bakpå når du kjører offpiste, sier Jens-Andreas. Du skal stå som en keeper, da står du stødigst.

– Altså litt bøy i knærne, passe fremoverlevnt og hendene opp og frem.

Keeperstillingen gjelder også når du står i preparerte bakker, og uansett om du har alpinski eller telemarkski på beina.

Rett nedover

Vrir du kroppen i samme retning som skiene svinger, blir du fort ustabil og mister kontrollen over svingen.

– Overkroppen skal peke rett nedover i fallretningen, sier Jens-Andreas. Det er hoftene du skal styre med.

Ikke skrens

Når du kjøer store svinger er det lett å aksellerere mer og mer for hver sving. Til slutt må du skrense for å få ned farten.

Det fungerer som en nødløsning i preparerte bakker, men er vrient i løssnø.

Trikset er å holde svingen slik at du om nødvendig kjører flatt, eller til og med litt opp, før du svinger på nytt.

– Akkurat dette er det fint å trene på i preparerte bakker, sier Jens.

Mye trykk i starten

Mange sliter med at ytterskien begynner å vibrere.

– Det kommer av at det er så store krefter i sving at lårene ikke klarer å holde konstant trykk mot bakken, forklarer Jens-Andreas.

– Et tips er å legge mest kraft i starten av svingen, da er motstanden fra skiene minst.

Utfor heng og skrenter

Pudderkjøring handler om å ta seg ned terreng der det både kan være heng og skrenter.

Det er krevende å komme ned på beina, men husker du på tre ting går det bra.

– Ha litt fart inn mot drop'et, sier Jens-Andreas. Da vil du få en mykere landing enn om du bare slipper deg ned. Ta gjerne litt sats på kanten.

Husk å sjekke høyden og landingsforholdene før du hiver deg utfor!

Når du har fått luft under skiene må du ned i utforstilling.

– Hendene frem, trekk skiene opp litt, og len deg litt fremover, sier Jens-Andreas.

Når du lander er det keeperstilling som gjelder. Klarer du å lande slik har du kontroll fra skiene treffer bakken.

– Det vanligste feilen er å lande litt bakpå, forklarer Jens-Andreas. Da skyter du fart og må bruke tid på å hente deg inn igjen.

– Det ser jo fetest ut når du kan fortsette videre med full kontroll.

Skredfaren

Kjører du utenfor preparerte løyper er du på egen hånd. Det er du som må vurdere om, og hvor det er skredfarlig.

Hold alltid så god avstand at ikke alle blir tatt av det samme skredet, selv om du vurderer snøen som trygg. Det er kompisene dine som har størst sjanse til å redde deg.

Her finner du alt du må vite om snøskred

På storm.no/ski finner du alt om snø og ski

Under kan du se Eirik Finseth og Aksel Lund Svindal kjøre pudder på Adamants ved Revelstoke, i Canada! Filmen er laget av Howie Arnstad.