BMW 850: Nå får du dette råskinnet til litt over 200 000,-

Dette er en ekte drømmebil - og nå kan den bli din.

Lav grill og nedfellbare hovedlykter minnet veldig om BMWs superbil M1 fra siste halvdel av 70 tallet. Foto: Privat
Lav grill og nedfellbare hovedlykter minnet veldig om BMWs superbil M1 fra siste halvdel av 70 tallet. Foto: Privat

Både BMW-fans og andre hevet øyenbrynene nærmest i vantro da de ellers så fornuftige bayerne rullet ut sin nye skapning i Frankfurt i 1989. Coupeen, som skulle ta over etter den griselekre og tradisjonsrike 6-serien, var voldsom på alle måter.

Linjeføringen var fortsatt lekker, men på grensen til futuristisk. Fronten hadde trekk fra det gamle BMW-ikonet M1, som folk flest hadde glemt så mange år etter. Interiør og ergonomi var selvsagt topp, som det alltid har pleid å være hos BMW, men det så luksuriøst ut i tillegg - noe de ikke alltid hadde klart å få til.

V12 og enorm prislapp

Under panseret fant vi ikke overraskende femliters V12-maskinen som var blitt introdusert i 7-serien et par år tidligere. Og som en tung sky over hele åpenbaringen lå en prislapp så enorm at eiere av lettere tilårskomne 6-serier forsto at det ikke først og fremst var de som var tenkt som kjøpere av nybilen.

850 var en klassisk hardtop-coupé, med markert hekk og lav midtlinje over bakhjulene. Foto: Privat
850 var en klassisk hardtop-coupé, med markert hekk og lav midtlinje over bakhjulene. Foto: Privat

Nå er den rundet 20 år med god margin. Og fremdeles er den et flott skue - når det en sjelden gang dukker opp en slik.

- En imponerende bil på alle måter. Og faktisk ikke minst bak rattet, sier Steinar Moe i Rørvik i Nord-Trøndelag.

Han er en av de få her i landet som nyter det å sitte bak rattet på en slik bil fra tid til annen. 1991-modellen med bare 83.000 kilometer på telleren har gitt ham noen uforglemmelige kjøreturer på den korte tiden han har eid den. Men nå er det slutt på moroa for hans del, og BMWen skal få ny eier. For 219.000 kroner kan du bli eier av en virkelig drømmebil.

Se annonsen her:

Uheldig med timingen

Prislappen var en av grunnene til at BMWs 8-serie aldri tok helt av, til tross for at bilen tok pusten fra de fleste. I tillegg hadde de første kjøperne bare rukket å fylle bensin noen få ganger før det begynte å ulme nede i Gulfen. Da krigen brøt ut i Kuwait og både oljepriser og renter gikk i været, falt litt av bunnen ut av markedet for slike biler.

Hjertet i 850en er den tolvsylindrede maskinen. Fin motor, men litt for lite godlyd, mener Steinar Moe. Foto: Privat
Hjertet i 850en er den tolvsylindrede maskinen. Fin motor, men litt for lite godlyd, mener Steinar Moe. Foto: Privat

8-serien var først lansert kun som 850 med V12-motor, og for å gjøre den aktuell for flere laget BMW fra midten av 90-tallet også en V8-motorisert 840-versjon.

Men de tøffe tidene hadde i realiteten allerede tatt kverken på bilen, de som absolutt måtte ha en, hadde allerede kjøpt med V12, og dermed forsvant hele 8-serien fra markedet etter modellåret 1999. Da hadde kun rundt 30.000 biler blitt bygget, hvorav drøyt to tredjedeler med den opprinnelige V12-motoren.

Les også: Firedørs coupe - nå gjør BMW det også

Det sier litt at den solgte tregt selv i USA, der optimismen i forhold til eksklusive biler gjerne varer litt lenger enn ellers i verden. Bare rundt en fjerdedel av total produksjon gikk til Nord-Amerika.

Det gjorde også Steinars bil - til å begynne med.

Flyttegods fra Canada

- Den ble solgt ny til en nordmann som bodde i Vancouver i Canada en del av tiden. Han tok den med seg hjem til Norge, og eide den faktisk helt frem til 2006. Deretter har det vært bare en annen, voksen eier før jeg kjøpte den i fjor, forklarer han.

Langvarig eierskap og kort kjørelengde forklarer trolig hvorfor bilen ser så fin ut. For det er ikke til å legge skjul på at det er en del lurvete 850 ute på markedet, og når det gjelder en bil som alltid har vært kjent for sine astronomiske delepriser og kompliserte oppbygning trekker gjerne selv de mest optimistiske spekulantene til seg tentaklene.

Med kun 83.000 kilometer på 20 år snakker vi virkelig om nybilfølelse. Kun styringen mangler litt på å være helt presis, og det skal Steinar fikse før salget. Foto: Privat
Med kun 83.000 kilometer på 20 år snakker vi virkelig om nybilfølelse. Kun styringen mangler litt på å være helt presis, og det skal Steinar fikse før salget. Foto: Privat

- Ja, jeg har jo sett noen slike biler før selv, men har aldri våget å kjøpe en før denne dukket opp, sier Steinar.

Ellers var det relativt tilfeldig at han endte opp som eier av en slik bil.

- Jeg har vel rett og slett litt bildilla, og tilbringer enormt mye tid på nettet for å sjekke interessante annonser. Bytter ofte, og pleier nok å ha fire-fem forskjellige biler i løpet av et års tid, sier han.

Og han har en rasjonell forklaring på hvordan det faktisk ikke bare er mulig, men faktisk også ganske trygt økonomisk sett, for oss som lider av samme "sykdom":

- "Trygt" å kjøpe entusiastbil i Norge!

- Her i landet skal jo folk bare ha de helt vanlige Passatene og Volvoene med de minste motorene. Kjøper man noe spesielt er det ingen som er interessert i det som bruktbil. Dermed kan man gjøre gode, trygge kjøp på slike biler. Jeg gir jo mye heller 200.000 for en 20 år gammel bil som kostet to millioner ny, enn å gi 200.000 for en nyere bruktbil som kostet 400.000 ny, og som fortsatt taper seg i verdi, sier han.

Og argumentet er herved servert deg på et fat, dersom du føler at du kan få bruk for det...

BMW har alltid vært gode på interiør. 850 var intet unntak, og hadde til og med en litt slapp midtkonsoll som kunne se ut til å være inspirert av Ferraris 400-modeller. Foto: Privat
BMW har alltid vært gode på interiør. 850 var intet unntak, og hadde til og med en litt slapp midtkonsoll som kunne se ut til å være inspirert av Ferraris 400-modeller. Foto: Privat

Steinar har hatt mye morsomt gjennom årene, og har takket være sin uredde filosofi - og litt selger-evner, mistenker vi - klart å få moroa til å gå ut i null økonomisk sett. Blant annet har han hatt flere Jaguarer, og bilen han husker best er faktisk en Westfield, en variasjon over Lotus Super Seven-temaet.

- Det er moro med sportslige biler, og det er her denne BMWen overrasker så enormt. Den føles som en bil på mellom 1.100 og 1.200 kilo når det går unna, den er kjapp samtidig som den er stiv og fin i svingene. Samtidig er den tung og ytterst komfortabel når man kommer inn i et boligfelt og kryper frem mellom fartsdemperne. Jeg trodde først det var feilskrift da jeg leste vekta på den i vognkortet. Denne bilen klarer å "skjule" minst 500 kilo, og det er godt gjort, sier han.

Unik bil til øvelseskjøring

Han har ikke rukket å bruke den mye etter kjøpet i fjor, men hadde blant annet en uforglemmelig tur da han hentet den. Uforglemmelig regner vi også med at den var for sønnen på 17, som fikk den unike gleden av å øvelseskjøre gliset en del av veien. Og om Steinar pleier å bytte bil ofte, så kommer dette enda litt tidligere enn planlagt, forteller han.

De lange, rette linjene går igjen også på bakenden av bilen. Tilsynelatende helrøde baklys var et populært design-grep på 90-tallet. Foto: Privat
De lange, rette linjene går igjen også på bakenden av bilen. Tilsynelatende helrøde baklys var et populært design-grep på 90-tallet. Foto: Privat

- Jeg skal bygge meg hytte, og da må noe av leketøyet gå. I den grad det kommer noe nytt i stedet for denne, så blir det en vannscooter. Det har jeg alltid hatt lyst til å prøve, så nå er tiden inne, sier Steinar, som ikke ser noen grunn til å ligge på latsiden i forhold til å oppfylle drømmer.

- Men jeg håper innerst inne at BMWen ikke blir solgt så veldig fort. Hadde vært veldig gøy å få noen turer til med den først, nå når veiene begynner å tørke opp. Foreløpig står den lagret, og uansett hva som skjer skal jeg ha den inn på BMW for å finne grunnen til at styringen er litt upresis på den. Det står så dårlig i stil med inntrykket av bilen ellers, så det skal fikses før den selges, lover han.

Del med vennene dine på Facebook

Les også: SEC - fet Mercedes-coupe blir veteran