Ikke alle taxier er en Mercedes – heldigvis!

Det finnes faktisk over 20 andre merker også i Norge. Se oversikten:

Ja, Lada var faktisk godkjent som taxi i Norge for noen år siden   og flere av dem var i trafikk. Bildemontasje: Vidar Gulliksen.
Ja, Lada var faktisk godkjent som taxi i Norge for noen år siden og flere av dem var i trafikk. Bildemontasje: Vidar Gulliksen.

En taxi er bare en taxi – eller? Hvis du er litt over gjennomsnittet interessert i bil, tipper jeg du er ganske så uenig i den påstanden.

Det er i alle fall jeg. Ved et par tilfeller holdt jeg på å komme i skikkelige problemer, fordi jeg veldig gjerne ville benytte sjansen til å sitte på i noe utenom det vanlige (les Mercedes eller Volvo) når jeg skulle ta taxi.

Dette var på den tiden det bare var én taxisentral i Oslo. Det var nesten uhørt å sette seg inn i noen annen enn bilen som sto først i køen på holdeplassene, selv om det i teorien var opp til kunden å velge bil selv. (Det hadde jeg nemlig sjekket).

Rasende sjåfør

En gang kom sjåføren i bilen foran stormende bakover, rev opp døra på bilen jeg akkurat hadde satt meg inn i og ropte "Hva er det som skjer her?!?!".

"Min" taxisjåfør fikk roet ham ned og fortalt at jeg hadde valgt bilen hans fordi jeg gjerne ville sitte på i den nye Mazda 626-en han kjørte. Jeg vet ikke om sinna-sjåføren helt trodde på den forklaringen (kan vel nesten forstå det, hvis jeg skal være helt objektivt ærlig), men han ga seg i alle fall og gikk tilbake til sin egen bil (som selvfølgelig var en Mercedes).

Andre ganger har jeg ventet og ventet på litt avstand fra holdeplassen – til bilen jeg ville sitte på med ble ledig. Ikke alltid til like stor forståelse hos de jeg har vært sammen med ...

Taxi – og familiedrøm: Les testen av nye E-klasse stasjonsvogn her

Gammel Padde

Opp gjennom årene har jeg kjørt utrolig mye forskjellig som taxi her hjemme. Alt fra Citroën DS-en (Padda) som i mange år gikk som drosje i Oslo med en superentusiast bak rattet, til BMW 7-serie (med tysk BMW-fantast som sjåfør og eier), Rover 75 (sjåføren hadde ikke mye godt å si om den bilen), Lada (forferdelig baksete), Cadillac STS og Daewoo Leganza – bare for å nevne noen.

Og så selvfølgelig veldig mange Mercedeser, Volvoer og Toyotaer innimellom.

Stort mangfold

Det var en lang digresjon. Men saken er at taxi-mangfoldet i Norge virkelig er stort. Vi har fått tilgang til statistikk over den norske taxi-bestanden slik den så ut da vi gikk inn i 2011, og den viser at de aller fleste bilmerkene som selges i Norge også går med lampe på taket, ett eller annet sted i landet vårt.

Øverst troner ikke overraskende Mercedes. Hele 42,7 prosent av alle norske taxier er en Mercedes. På andreplass kommer Volvo på 13,9 prosent – og på tredjeplass Toyota som særlig har stor suksess med Prius om dagen, 11,4 prosent er tallet for Toyota.

Prius blir en hel familie – les mer her:

Knuser rivalene

Det var de opplagte. Mer interessant synes vi det er at det faktisk fortsatt er åtte Rovere som er registrert som taxi. Når så du sist en? Det går seks Renault-taxier på norske veier, og 12 Suzukier. Eller hva sier du til 29 Kia og 45 Saab?

Mercedes knuser erkerivalene BMW og Audi totalt når det gjelder taxi-kjøp. Interessant nok går det også langt flere BMW-er enn Audier som drosje i Norge, 128 mot 76 biler.

De franske? Renault er nevnt, landsbroder Peugeot er inne på oversikten med 136 biler, mens Citroën må nøye seg med rundt halvparten, 61 biler.

51 "andre"

Hva så med sekkeposten "andre"? Her gjemmer det seg 51 biler, fra merker som har mindre enn seks registrerte taxier. Klarer du å tippe hvilke merker det kan være?

Jeg vet i alle fall om to: Lexus og Land Rover. Hvordan jeg kan vite det? Jo, jeg har selvfølgelig sittet i baksetet i en taxi fra begge merkene. Og nei: Ingen av dem sto først i køen da jeg kom fram til holdeplassen!

Hva er den kuleste taxien du har kjørt? Bli med i diskusjonen her:

Del med Facebook-vennene dine

Kule taxier? Sjekk disse!

statistikk-taxi
statistikk-taxi

Les også: Brukt taxi kan være veldig mye bil for pengene