BMW 7-serie: Denne bruktbilen kan ruinere deg

Even vurderer å droppe fornuftsbil - og kjøpe drømmebil i stedet!

BMW 740d
BMW 740d

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny vi skal ha ny familiebil og så egentlig på en helt vanlig BMW 3-serie stasjonsvogn. En kompis tipset om at en av de virkelige drømmebilene nå begynner å bli godt innenfor rekkevidde. Det dreier seg om BMW 7-serie og jeg har sett på en 2002-modell som har gått 180 000 kilometer. Kan få den for under 300 000 kroner hvis jeg slår til raskt.

Bilen har ALT av utstyr og ser fantastisk fin ut. Vi MÅ etter å ha tenkt oss litt om ikke ha stasjonsvogn og plassen er jo gedigen i denne bilen. Så vidt jeg har hørt er det også lite feil og problemer med 7-serien, stemmer det? Har hatt en gammel Audi A4 som har kostet oss mye de siste par årene så nå trenger vi en bil som ikke gir oss utrivelige overraskelser flere ganger i året. Håper du kan gi et råd her! Hilsen Even.

Benny svarer:

Heisann! Skjønner godt at du blir fascinert av 7-serien. Det var og er en drømmebil for mange og den er jo bare helt nydelig å kjøre. Komfortabel, stille og rask.

Personlig sliter jeg litt med designet på denne. Det er den etter hvert mye omtalte Chris Bangle som står bak bilens noe kontroversielle linjer¿ Men designet er vel kanskje ikke den største utfordringen her – i alle fall ikke den dyreste.

De første årsmodellene har en litt ujevn kvalitet, og det finnes definitivt mandagsbiler her. En annen ting er at bilene er dyre å eie. Om / når noe går i stykker på en 7-serie, så må du være forbredt på å grave dypt i lommeboken. Så jeg vil anbefale deg å tenke nøye igjennom hva du er villig på å bruke på driftskostnader før du bestemmer deg for ”drømmebilen”.

Må ha råd til å eie

Jeg tror du bør kalkulere med minst kr 25 000,- per år i service og vedlikehold – kanskje mer på en bil som har gått langt og begynner å komme i modus for å bytte diverse slitedeler.

Bremser og forstilling er vanlige feil på alle biler, men koster ekstra på 7-serie. I tillegg har det vært en del små-krøll med elektronikken. Defekte coiler er ikke uvanlig, og det har vært en del problemer med sentrallåsen. Både navigasjon og stereo / radio har det vært en del tull med. Så dette er en bil du må sjekke nøye før du evt. kjøper.

Husk også at timeprisene på verkstedet ofte er høyere på 7-serie enn på de andre modellene. Er du litt uheldig med en 7-serie så lopper den deg glatt for 100 000,- på et år. Nok til å kunne ruinere en familie med stramt budsjett. Dette er en bil for de som har råd til å drifte den!

Du vil høyst sannsynlig komme mye rimeligere ut av det med en nyere 3-serie med dieselmotor og lav kilometerstand – selv om den også krever sitt – men det gjør jo alle biler.

Hvis jeg skal prøve meg på en konklusjon så må det bli: Hvis du liker designet så er 7-serie en nydelig bil, men du må ha råd til å eie den.Les vår bruktbiltest av den her:

Del med vennene dine på Facebook

LES OGSÅ: To SUV-er i duell: VW Tiguan vs. Honda CR-V

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du innspill eller erfaringer med 7-serie? Skriv i kommentarfeltet under: