1953 Cadillac: Slik setter du reservehjulet i arbeid!

Dette er en fantastisk løsning på alle problemer med lukeparkering. Se video:

Her skal det ikke mye luke til for å få komme seg inn og ut! Bilde fra www.youtube.com.
Her skal det ikke mye luke til for å få komme seg inn og ut! Bilde fra www.youtube.com.

Lukeparkeringen har vært kilde til både frykt, skam og fornedrelse helt siden hesten ble byttet ut med innenbordsmotor i kjøretøyene våre. Erfaring hjelper, men etterhvert som bilene har blitt stadig rundere i hjørnene, har det gamle spøkelset våknet til liv igjen for mange av oss.

Riktignok øynet man litt lavere puls da de flotte krom-fangerne ble byttet ut med resirkulert plastikk på 70-tallet. Men nå er plastikken blitt dyr som gull, og lakkeringsjobben dyrere enn selve plastikken igjen.

Les også: VM i lukeparkering? Joda, det arrangeres...

Tvilsomme hi tech-løsninger

Og hjelpemidlene koster etter vår ringe erfaring mer enn de smaker.

For en tid siden brukte vi brorparten av en ettermiddag på å få den nye Toyota Priusen til en kamerat til - på egen hånd - å begå en lukeparkering inne på et lukket "øvingsområde". Ifølge instruksjonsboken var den nemlig intelligent nok til å klare slikt selv.

Vel var ikke parkeringsruten hundre prosent "jevn", og omgivelsene ikke kjemisk frie for busker, sølepytter og andre mulige forstyrrelser. Men det er ikke virkelighetens parkeringsluker heller.

Vi kjørte til ønsket utgangsposisjon mens Priusen fotograferte og målte opp, og viste oss et imponerende grafisk svennestykke på skjermen over hvor den hadde tenkt å kjøre. Da vi slapp den til, hakket den og bar seg, og klaget over at det gikk altfor fort med en gang vi lettet på bremsen.

Og da den etter flere forsøk sa seg fornøyd, var det ikke en lukeparkering vi ville hatt samvittighet til å gå fra. I hvertfall ikke hvis noen så oss...

Les også: Denne Mercedesen har "hjørnepeilere"

Løsningen som aldri slo gjennom

Når man ser hva Star Wars-generasjonen har klart å få til med moderne teknologi, er det besynderlig at ikke dette problemet er løst for lenge siden. Og når vi ser denne filmen blir det helt utrolig. Her var man faktisk på sporet av noe stort på begynnelsen av 50-tallet, men såvidt vi vet kom det aldri lenger enn til dette.

Ifølge filmen sto en ikke navngitt oppfinner i San Francisco-forstaden Piedmont, California bak oppfinnelsen. Den fungerer nærmest som en baugpropell på en båt, og "puts your spare wheel to work", som det så lyrisk beskrives. Slik hever den bakparten på bilen og flytter den sidelengs, mens bilen holdes stødig i plan med bakken av forhjulene.

Teknisk hadde det vært interessant å se hvordan kraftoverføringen fra mellomakselen og hydraulikken er montert, men det får vi ikke på bakgrunn av dette filmklippet. Men hele mekanikken settes i sving ved hjelp av en enkel hendel inne i coupeen, og den herlige 1953 Cadillacen som prototypen er installert på virker å være noenlunde grei å tøyle.

Kunne vært videreutviklet

Vel er det litt "grovgjort" i forhold til dagens krav, men vi kan ikke dy oss for å tenke at det måtte vært en smal sak å videreutvikle dette prinsippet til noe fullt brukbart i løpet av de snart 60 årene som har gått siden det åpenbart ble testet ut.

Se filmen og døm selv. I mellomtiden har vi begynt å nøste i noen tråder for å forsøke å finne ut mer hva som egentlig skjedde med denne ideen i California på 50-tallet. Finner vi ut noe, så kan du lese om det her på Broom.no.

Del med vennene dine på Facebook

Klikk på videovinduet under for å se klippet:

SUIV-en kjører over to biler - og stikker av