Priskrig på nøkkelhull-mat
Tre av de store kjedene starter priskrig på 220 matvarer merket med nøkkelhullet fra mandag.
Kiwi er først ute og fjerner momsen på 14 prosent på de nøkkelhull-merkede matvarene, med Rema 1000 og Rimi hakk i hæl, skriver VG.
– Coop vil overraske
Kiwis priskutt gjelder i første omgang til 1. juli, mens de to andre kjedene bestemte seg søndag kveld for å følge etter.
Coop sier på sin side at de vil svare om noen dager, og da «på en overraskende måte».
Kiwi var også først med å kutte momsen på frukt og grønt, noe som førte til at de andre kjedene fulgte etter i løpet av kort tid.
– Den gang fulgte også de andre kjedene opp slik at vårt og deres prisfall direkte påvirket konsumprisindeksen, fordi prisene falt så mye, sier Kiwi-sjef Per Erik Burud.
– Sunnest i sin kategori
Nøkkelhullmerket signaliserer at varen er den sunneste innen sin kategori, målt etter fiber, fett, salt og sukker.
Les også: Nortura varsler dyrere kjøtt og egg
Ordningen er felles nordisk og frivillig. I Norge eies og drives nøkkelhullmerkingen av Helsedirektoratet og Mattilsynet. (©NTB)