Nye biler ruster om vinteren

Vinteren er tid for veisalting, og det betyr at bilene trenger ekstra pleie.

Johnny Schotting ved NAF stasjonen på Forus sjekker en nyere bil for rust. Det blir stadig mer vanlig at nyere biler må skifte vitale deler på bremsene og opphenget på grunn av rustangrep. Foto: Øyvind Ellingsen/rogalandsavis.no/ANB
Johnny Schotting ved NAF stasjonen på Forus sjekker en nyere bil for rust. Det blir stadig mer vanlig at nyere biler må skifte vitale deler på bremsene og opphenget på grunn av rustangrep. Foto: Øyvind Ellingsen/rogalandsavis.no/ANB

Mange bileiere har fått seg en overraskelse når bilen man kjøpte ny skal EU-kontrolleres for første gang.

Det er ikke uvanlig at nyere biler må skifte bremseskiver og eller spiralfjærene på støtdemperne.

Årsaken er rust, som igjen kommer fra saltlaget som legger seg på de vitale delene på vinterstid.

Må vaske hjulbuene

– Hvis man ikke vasker godt i hjulbuene og inni hjulene får saltet fra veiene legge seg som en saltlake rundt vitale deler på bilen. Og hvis man i tillegg bruker bilen lite kan dette fort bli et problem for alle bileiere, også de som har forholdsvis ny bil, sier kontrollør ved NAF-stasjonen, Johnny Schotting til Rogalandsavis.no

Han har en nyere Toyota på løftebukken, og viser fram bremseskiver som snart er modne for utskiftning. Det samme kan skje med spiralfjærene.

Her er et typisk hjulhus, med mye skitt som ofte er blandet
  med et saltlag på vinterstid. Derfor er det viktig å vaske med høytrykksspyler
  på slike steder.
Her er et typisk hjulhus, med mye skitt som ofte er blandet med et saltlag på vinterstid. Derfor er det viktig å vaske med høytrykksspyler på slike steder.

– Bremseskiver er i ferd med å bli en forbruksvare på linje med filter og bremseklosser. Dette kan skyldes at bileierne ikke vedlikeholder, eller rett og slett ikke vasker bilene godt nok. Aller helst bør man bruke høytrykksspyler og pøse på med vann, også rundt bremsene, sier Schotting, og legger til at man ikke trenger å bruke avfettingsmiddel, da dette kan ta bort deler av understellsbehandlingen fra fabrikken.

NAF oppfordrer også bileiere til å ta en tectyl-behandling på nyere biler.

Oppdages på EU-kontrollen

– Vi ser stor forskjell på biler som har fått en eller annen form for etterbehandling med tectyl eller et annet godkjent stoff, og de som det ikke er gjort noe med siden bilen var ny. Og dette er ikke bare ti år gamle biler, men også nyere, sier NAF-kontrolløren.

Johnny Schotting sjekker om bremseskivene er angrepet av rust,
  noe som ofte oppdages på EU-kontrollen.
Johnny Schotting sjekker om bremseskivene er angrepet av rust, noe som ofte oppdages på EU-kontrollen.

Ni medarbeidere jobber daglig på NAF-stasjonen med å ta tilstandsrapport på biler, og de ser daglig tegn på at nyere biler ikke er godt nok understellsbehandlet.

– Også forstillingsdeler, som stabilisatorstagene, kan bli angrepet av rust. Det samme skjer med bremserør. Jeg tror nok at EU-kontrollene har gjort at dette nå blir oppdaget tidligere, og dermed går det ikke så langt at det blir trafikkfarlig, sier Schotting.

Les mer om bil og motor på Rogalandsavis.no

Se også: Disse bilene ruster mest