Mercedes S-klasse: Snart må rikingene bytte bil igjen

Den nye S-klasse blir enda mer eksklusiv. Se spionbildene:

Dette er 2013 modellen av Mercedes S klasse.  (Foto: Scoopy)
Dette er 2013 modellen av Mercedes S klasse. (Foto: Scoopy)

For folk som liker å flashe at de har mye penger nytter det ikke å kjøre en "gammel" utgave av favorittbilen. Når en ny modell kommer på markedet, står derfor alltid en solid gruppe velstående på rekke og rad med mørke kofferter fulle av sedler utenfor forhandleren. Du har vel sett dem!

Vel, om det ikke er akkurat slik det skjer i våre dager, så vil nok kundene strømme til også neste generasjon av Mercedes-Benz S-klasse. Den legendariske sedanen er verdens mest solgte luksusbil og har vært produsert uavbrutt i ni generasjoner siden midten av 1950-tallet.

Mercedes S 400 hybrid - en snill kjempe

Solide dimensjoner

Og S-klasse har alltid banet vei for ny teknologi som senere gjerne blir implementert i mer alminnelige biler.

Blant annet var serien den første personbilen som fikk airbag, automatiske beltestrammere og senere elektronisk stabilitetskontroll. Utstyr som seinere har kommet vanlige folk som deg og meg til gode.

Nå har altså spionfotografene knipset neste generasjon Mercedes-Benz S-klasse på vintertesting. Bilen er fremdeles på et forholdsvis tidlig stadium i utviklingsprosessen og derfor godt skjult bak - denne gang en boblejakkelignende kamuflasje.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Aner vi litt av 1990-tallets (W140-seriens) mektige og brede linjer? (Foto: Scoopy)
Aner vi litt av 1990-tallets (W140-seriens) mektige og brede linjer? (Foto: Scoopy)

Selv om vi ikke ser linjene i detalj, virker den både bredere og lenger enn den nåværende W221-generasjonen av Mercedes' statusmodell.

Spør Benny om Mercedes-Benz S-klasse

V12 forsvinner

Under panseret kan vi vente at Mercedes vil introdusere de nye "MoVe" modulbaserte V6 og V8-motorene. Selv detaljene ennå ikke er offentlige, regner vi med at de nye bensinmotorene får direkte innsprøytning og turboladning.

Downsizing-trenden som noen år har feid over den europeiske bilbransjen har også nådd ekstrembiler som BMWs toppmodell M5, og det er grunn til å tro at også Mercedes S-klasse vil få mindre motorvolum og muligens færre sylindre på en del av modellene.

Ryktene forteller blant annet at V12-motoren fra dagens S 600 og S 65 AMG vil bli utfaset. V8-maskinen på 6,3 liter fra S 63 AMG vil bli erstattet av en twinturbo V8 med 5,5-liters volum.

Den mest overlegne demonstrasjonen

Om volumet går ned, blir sannsylingvis effekt og dreiemoment økt takket være ny turboteknologi. Med andre ord: Det er liten grunn til bekymring for bilens prestasjoner på motorveien.

Og akkurat det blir viktig for Mercedes-Benz S-klasse: For er det noe fiffen liker så er det nettopp å kjenne suget i seteryggen opp mot toppfarten samtidig som de viser baklyktene til deg på Autobahn.

Mercedes S-500: Spar 1,3 millioner på luksus-Mercedes

Baklyktene er foreløpig kamuflert - men blir et hyppig syn på Autobahn i fremtiden. (Foto: Scoopy)
Baklyktene er foreløpig kamuflert - men blir et hyppig syn på Autobahn i fremtiden. (Foto: Scoopy)