Erling Tvedtens samboer var på JYSK Haugesund for å hente et TV-bord i begynnelsen av januar.

– Da den ansatte skulle finne varene mistet hun begge eskene. Den ene esken datt i bakken, men den innholdt bare beina til bordet. Den andre esken traff heldigvis noen andre esker for den inneholdt glass, forteller Erling.

Deretter skal den ansatte ha båret esken til andre siden av bilen.

– Min samboer lukket døren og gikk bak bilen da hun hørte et smell. «Oi bang», sa den ansatte og lo litt. Det var først da jeg skulle bære varen ut av bilen hjemme jeg så skaden, sier Erling.

Les også: Robin nektes erstatning for ødelagte felger

Sa de skulle ordne opp

– Det er riper i skinnsetet, på femten centimeter, både på langs og nedover. Ripene begynner på oppsiden og langs ned mot gulvet. Det er bare skader på et sete baki, men setet er dobbelt, så begge må byttes.

Erling ringte JYSK, og daglig leder sa at de skulle ordne opp.

– Avtalen som ble gjort på telefon var at dere skulle dekke skaden på bilen min, som ble påført av en ansatt. Daglig leder ville ha et prisoverslag på skaden.

Kan koste over 21.000 kr

Haugaland Bilsenter har gitt Erling et overslag på prisen. For setetrekk og to timers arbeid kan det koste 21.850 kroner til sammen.

– Etter denne mailen ble alt mye vanskeligere. Jeg fikk telefon av daglig leder på JYSK haugesund om at dette ble en altfor stor sum for henne å betale ut, og at dette måtte gå videre til distriktssjefen i Sandnes, sier Erling.

Les også: Ventet et halvt år på erstatning for brukket tann

Tok risiko selv

Distriktssjefen skriver i en mail til Erling at beskyldningen er rar.

– Jeg for min del syns det virker rart å beskylde en butikk som yter maksimal service ved å faktisk bære en vare som lengre ikke er vår ut og inn i kundens bil.

Videre forklarer han at de prøver å finne ut av saken, og muligens vil vurdere den juridisk.

– Jeg syns bare det høres veldig rart ut. Hadde jeg vært på IKEA og handlet og fått så god hjelp at den ansatte hjalp å bære ut, så ville jeg tenkt at det var opp til meg å bestemme hvor varen skal være. Og dersom en skade skulle skje, så ville jeg neppe kommet på at IKEA var ansvarlig for dette. Det virker urimelig i mine øyne, men så vet jeg også bare delvis hva som skjedde, skriver distriktssjefen videre.

Les også: Dette brødet kostet Lars 30.000 kroner

Kan fort komme i ansvar

Forbrukeradvokat Ola Fæhn er ikke i tvil:

– Dersom forholdet er slik at en ansatt har påført skader på kundens bil, så vil butikken med sitt arbeidsgiveransvar, fort komme i ansvar. En usikkerhet her kan være om dette skjedde da den ansatte plasserte varen, eller om det skjedde senere. Jeg legger til grunn at det ikke er bestridt at den ansatte påførte skaden, sier Fæhn til TV 2 hjelper deg.

Når det gjelder spørsmålet om hvem som har valgt hvor pakken skal settes, så syntes han ikke det er så interessant.

Må bruke hodet

– Den som plasserer varen i bilen må bruke hodet. Det kunne stilt seg annerledes dersom den ansatte frarådet plasseringen, og kunden insisterte, da kan det bli spørsmål om ingen eller eventuelt delt skyld, sier Fæhn.

Det åpnes for delt skyld i saker hvor det er rimelig eller hvor den skadelidte også er litt å bebreide. Det kan kanskje bli tema her, hvis det er uenighet om hvem som sa hva, mener Fæhn.

Se også: KLM nektet å utbetale forsikring

Har erstatningsansvar

– I utgangspunktet mener jeg imidlertid at den ansatte kommer i erstatningsansvar, på grunn av uaktsomhet/uforsiktighet. Det ville for så vidt kunne skjedd med en som ikke hadde tilknytning til butikken også, men som bare skulle være hjelpsom, sier Fæhn.

– Er man uforsiktig, kan man komme i ansvar, og arbeidsgiver vil fort bli den ansvarlige når det skjer i arbeidstiden og har en tilknytning til arbeidsforholdet, sier Fæhn.

JYSK: – Saken er spesiell

Kristin Haug Merkesdal, salgssjef i JYSK, har sett på saken sammen med advokat og forsikringsansvarlig i JYSK.

– Saken er veldig spesiell, og det finnes ingen klare bevis for at vi har forårsaket skaden på bilens baksete. Dette er en antagelse som følge av at skaden ble oppdaget da varen fra JYSK ble lastet ut hjemme hos kunden, sier Haug Merkesdal.

Hun mener det er lite som tyder på at varens emballasje kan ha forårsaket skaden i setet.

– Dette gir også kunden uttrykk for at han ikke tror. Det må da være noe annet som har skadet setet, og hva det kan være kan man kun spekulere i, sier Haug Merkesdal.

Tar ansvar

Allikevel ønsker JYSK å se nærmere på saken, og ta sitt erstatningsansvar.

– Vi vil derfor i første omgang søke dette dekket gjennom vår ansvarsforsikring. Vi avventer i dette øyeblikket ytterligere opplysninger fra kunden og vil så registrere saken som en forsikringssak, sier Haug Merkesdal.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter