Citroën DS5: Dette skal bli en lekkerbisken

Gjennomgår de siste testene før premieren. Se spionbildene:

DS5 skal bli en ørlite høyreist crossover, en luksuriøs 'grand tourer'. (Foto: Scoopy)
DS5 skal bli en ørlite høyreist crossover, en luksuriøs "grand tourer". (Foto: Scoopy)

Citroën jobber for tiden hardt for å bygge om imaget sitt fra fransk gubbepreg til et moderne, urbant og stilsikkert designmerke.

Det markerer de med en egen serie mer eksklusive biler, kalt DS-serien. Når den er ferdig utbygget skal den bestå av tre modeller; DS3, DS4 og DS5.

BMW og Audi

DS3 er allerede lansert som en konkurrent til andre småstatus-biler som Mini og Audi A1. DS4 kommer som 2012-modell seinere i år og er siktet inn mot blant andre BMW X1 og Audi A3. Eksklusiviteten understrekes blant annet ved utstrakt bruk av skinn i interiøret.

(artikkelen fortsetter under bildet)

DS4 er en crossover-aktig bil som sikter seg inn mot blant annet BMW X1. Om den holder mål vet vi ikke før vi har testet den.
DS4 er en crossover-aktig bil som sikter seg inn mot blant annet BMW X1. Om den holder mål vet vi ikke før vi har testet den.

DS5 er forventet å bli en halvhøy crossover, og nå har spionfotografene hos Scoopy knipset et kamuflert eksemplar under vintertesting. Bildene gir oss ikke så mye informasjon om bilens detaljer, men formen bekrefter forventningene om en familiebil med god utsikt.

Av bildene kan vi også se at Citroën-arven med fallende taklinje bakover er på plass. Med litt velvilje kan denne formen gi assosiasjoner til både CX og den originale DS fra 1955.

DS5 er under skallet basert på dagens C5-teknologi men som spionbildene antyder blir hovedtrekkene i designet ganske annerledes. C5 er slett ingen stygg bil, men DS5 forventes å bli vesentlig mer eksklusiv både i ytre fremtoning og i design og materialvalg innvendig i bilen.

Citroën DS: De elsker den andre hater

Hybrid urbanist

Den nye crossoveren skal ifølge ruykter vises frem i all sin prakt under Geneve-utstillingen i mars. Informerte kilder opplyser at forskjellene innbyrdes mellom DS4 og DS5 vil bli større enn mellom DS3 og DS4 som har et designuttrykk med tydelige bånd til hverandre.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Citroen DS3 var første bil ut i den nye
Citroen DS3 var første bil ut i den nye

Citroëns mål med DS5 har vært å skape en bil som gir et overlegent inntrykk og skiller seg ut i trafikken. Men det gjenstår altså å se hvordan dette egentlig vil ta seg ut.

Den nye luksus-Citroënen blir å få med en lang rekke motorkombinasjoner, blant annet en diesel-hybridvariant med 200 hestekrefter når både 2,0 HDI-motoren og elektromotoren jobber sammen for fullt.

Blir Citroën i stand til å konkurrere med BMW og Audi med denne modellserien? Hva tror du? Bruk kommentarfeltet under:

Broom mener: Her er tidenes beste bildesign. Hva mener du?

Den fallende taklinjen bakover har tydelig Citroën DNA i seg. (Foto: Scoopy)
Den fallende taklinjen bakover har tydelig Citroën DNA i seg. (Foto: Scoopy)