BILEN MIN: Jon-Evens Autobianchi 1050 Abarth

Denne løpsbilen er en opplevelse - enten Jon-Even kommer til mål eller ikke.

Det sjarmerende knøttet veier bare 591 kilo. Det gjør den suveren i svingene. Foto: Privat
Det sjarmerende knøttet veier bare 591 kilo. Det gjør den suveren i svingene. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Husker du den vesle tassen Autobianchi A112? Den er blitt sjelden nå, men for et par tiår siden rullet et betydelig antall også på norske veier. I undertegnedes barndom var den et ikke uvanlig supplement til familiebilen for dem som førte an trenden med to biler i heimen.

Bilen var snerten, kjøreglad og hadde karakter. Du behøvde ikke forsvinne i mengden selv om du kjørte småbil. Særlig ikke om det var en Abarth-utgave!

A112 delte mye av konstruksjonen sin med den mer anonyme Fiat 127, og ble bygget fra 1969 til 1986. Totalt rullet i denne lange perioden ut over 1,2 millioner eksemplarer av dette sjarmtrollet ut fra Autobianchi-fabrikken i Milano.

Jon-Evens Autobianchi er en ombygget 1976-modell og er en morsom og svingvillig banebil selv om han savner litt mer power på langsidene. Men akkurat det har han tenkt å gjøre noe med!

Eier: Jon-Even Johansen (42)

Bosted: Fredrikstad

Har fått ny innmat

Bilen: 1976 Autobianchi 1050 Abarth

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen har nesten 100 hestekrefter - fra en en-liters sugemotor. Foto: Privat
Bilen har nesten 100 hestekrefter - fra en en-liters sugemotor. Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? Bilen har vært min i fire år

Hva har du gjort med den? Bilen bygger på en 76 modell A112 Elegant som jeg hentet i Stockholm. Jeg tømte karosseriet og puttet inn all teknikken fra en 1984 Lady Cup Abarth som ble skakk etter en smell på Vålerbanen for noen år siden.

Lady Cup hadde et ganske strengt reglement, men allikevel tok de ut rundt 100 hestekrefter ut av den lille støtstangsmotoren på 1050 kubikk. Effekten til min motor ligger et sted mellom 90 og 100 hk. Motoren er en videreutvikling av Fiat 600-motoren fra 50-tallet.

Planer om Punto-motor

Les også: Benny trodde Fiat Argenta var verdens beste bil

Liker best med bilen: Elsker størrelsen til Autobianchi-en. Med en tørrvekt på 591 kilo er den super i svingene.

Liker minst med bilen: Skulle gjerne hatt litt mer power.

Beste opplevelse med bilen: Hvert løp, om vi kommer til mål eller ikke - er en opplevelse i seg selv.

Framtidsplaner for bilen: Bilen skal få nye Wilwood 4 stemplede calipere og Uno Turbo skiver - bygge om til coilovers i hvert hjørne + inn med en trimmet 1242 Fiat FIRE fra en Punto

Ikke mange biler i Norge, lenger

Denne RS-Forden er supersjelden!

Drømmebil: A112 Abarth

Annet: Bilen går i racingserien Corsa Italiana - en klubbraceserie for italienske biler, minimum 15 år gamle. Vi er i dag ca. 50 biler. Bilen veier 591 kilo uten fører og kjører i klassen for biler under 1300 kubikk i Corsa Italiana.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Autobianchi A112 er en morsom løpsbil og det er stor entusiasme rundet løpserien Corsa Italiana. Foto: Privat (Foto:                )
Autobianchi A112 er en morsom løpsbil og det er stor entusiasme rundet løpserien Corsa Italiana. Foto: Privat (Foto: )

Corsa Italiana er en klubbrace serie i regi av Klubb Alfa Romeo Norge og kjøres i 5 klasser.

I klassen Coppa Mille Tre Cento går det nå 8 Autobianchier, eller med andre ord en stor prosentandel av Norges bestand av denne lille klassikeren.

Ønsker også å slå et slag for A112 - en bil som nesten er forsvunnet, men som interessen rundt er stadig økende. En veldig morsom liten bil!

Del denne på Facebook

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Bård har en strøken Ford Escort MKI Cosworth

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jon-Even om? Bruk kommentarfeltet under!