Fire av ti kan ikke bremsereglene

Vet du hvor stor forskjellen er mellom sommer og vinter?

Skoda Superb_Combi_4x4_
Skoda Superb_Combi_4x4_

Til tross for speilblanke veier er det mange norske bilister som ikke kan bremselengdene på vinterføre, viser en fersk Storebrand-undersøkelse.

Administrerende direktør i Storebrand Skadeforsikring, Tom Granquist frykter at årets første måned kan bli minst like ille som januar i fjor.

– 43 prosent av respondentene klarer ikke å svare riktig på et grunnleggende spørsmål om bremselengder på vinterføre. Såpass mange feilvurderinger i kombinasjon med årets ekstremt glatte veier kan fort føre til høye skadetall vi helst vil være foruten, sier han i en pressemelding.

Bommer på begge

Statistikk fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) viser at antall trafikkskader stiger med 50 prosent i vintermånedene. I januar i fjor var det 30 prosent flere trafikkskader enn gjennomsnittet for januar de siste 19 årene.

Undersøkelsen Norstat har gjennomført for Storebrand Skadeforsikring avdekker at mange nordmenn mangler kunnskap når de blir spurt om bremselengder på sommer- og vinterføre. Paradokset er at mange oppgir lengre bremselengde enn nødvendig på sommertid, mens de beregner for kort bremselengde på glatt vinterføre.

LES OGSÅ: Disse vinterdekkene bør du styre unna

Mye lengre

Granquist mener at både erfarne bilister uten glattkjøringskurs og yngre sjåfører som har gjennomført glattkjøringskurs burde vite at bremsestrekningen blir mye lengre på glatt føre.

– Stopplengden, som er den strekningen bilen tilbakelegger fra du ser hindringen til kjøretøyet står stille, er på hele 148 meter dersom du ligger i 80 km/t på våt is eller snø. Kjører du i samme hastighet på tørr asfalt er stopplengden kun 54 meter, sier han.

Avpass kjøringen

Ifølge den nasjonale reflekstellingen som ble gjennomført i november 2010 bruker bare én av fire voksne fotgjengere refleks. Uten refleks er du ifølge Trygg Trafikk først synlig på 25–30 meters hold i mørket.

– I trafikken har alltid bilføreren hovedansvaret. Dersom du ser en myk trafikant på 25–30 meters avstand har du cirka to sekunder til rådighet før bilen treffer. Avpass derfor alltid kjøringen etter forholdene, særlig om vinteren. Et smell eller en bulk i en annens bil er ergerlig og ubehagelig, men å kjøre på et annet menneske er sannsynligvis det verste en bilist kan oppleve – for ikke å glemme fotgjengeren, sier Granquist.

Denne må du få med deg: Han bremser med døra!