Les hva taxi-gutta mener om bilene sine

Hvilke biler holder – hvilke holder ikke? Broom spør super-brukerne!

 Vi får mange spørsmål om bil, og svarer gjerne, sier fra v. Fredrik Mortvedt, Sigbjørn Julien og Arne Skjeppe i Mysen taxi. (Foto: Tore Robert Klerud)
Vi får mange spørsmål om bil, og svarer gjerne, sier fra v. Fredrik Mortvedt, Sigbjørn Julien og Arne Skjeppe i Mysen taxi. (Foto: Tore Robert Klerud)

"Hvorfor er så mange taxier Mercedes", spurte en Broom-leser for en stund siden. Og det samme spørsmålet dukker opp i mange sammenhenger der bilinteresserte møtes. Utviklingen på merkestatistikken for taxibiler debatteres ofte, og mange har klare – og ganske forskjellige – prognoser for tiden fremover.

Nå har vi i Broom bestemt oss for å komme til bunns i saken. Hva er egentlig den foretrukne taxibilen i Norge. Hvorfor. Og hva er absolutt ikke brukbart.

Sjåførenes egne erfaringer

For å skjære gjennom alle mytene henvender vi oss til taxisjåførene selv. Vi vet at de mer enn gjerne vil fortelle om sine erfaringer med bil – det har vi opplevd fra baksetet i både Israel, Tyskland, USA - og selvfølgelig her hjemme.

Bare i England holdt sjåføren demonstrativt kjeft etter at vi kom i skade for å innlede samtalen med en spøk om at "dette ligner jo akkurat på en bil, bare speilvendt ..."

LES OGSÅ: NÅ kan du kjøpe din egen London-taxi

Snart drar vi i gang en serie sjåfør-intervjuer som vi håper kan bli både nyttig og interessant. Noen vil få sine meninger bekreftet, og enkelte vil sikkert ha synspunkter og innspill som fører til ny debatt om temaet.

– Dette blir gøy å følge med på, sier også et knippe taxisjåfører som vi har besøkt på pauserommet i Mysen i Østfold.

Fredrik Mortvedt, Arne Skjeppe og Sigbjørn Julien har til sammen rundt 35 års erfaring som taxisjåfører. De kjører hver ca. 100.000 kilometer i året, og får ofte spørsmål om biler og bilvalg fra baksetet.

Spørsmål fra baksetet

Ettersom bil koster mye penger i Norge, blir gjerne selv de som ikke er interessert i bil, litt interessert likevel når det stunder mot utskifting av arbeidsjernet som står i garasjen. Og det gjelder å få råd der de er å finne.

Med 100.000 kilometer i året bak rattet har taxisjåførene i hvertfall en klar oppfatning av hva som ikke holder, forsikrer Arne Skjeppe i Mysen. (Foto: Tore Robert Klerud)
Med 100.000 kilometer i året bak rattet har taxisjåførene i hvertfall en klar oppfatning av hva som ikke holder, forsikrer Arne Skjeppe i Mysen. (Foto: Tore Robert Klerud)

– Med vår kjørelengde er jo vi innom tre eller fire servicer i løpet av ett år. Det vi kjører på ett år kan jo vanlige folk bruke fem-seks år på. Og siden bilene våre går varme hele tiden, så slites de jo langt mindre per kilometer enn en privatbil som startes kald og kjøres korte avstander hver gang, sier Arne Skjeppe.

– Men våre erfaringer er selvsagt nyttige for privatbilistene likevel. Det vi opplever av problemer vil antakelig også de oppleve på ett eller annet tidspunkt, legger Fredrik Mortvedt til, og bekrefter at man etter noen år bak rattet utvikler helt klare preferanser når det gjelder bil.

Glassklare meninger

Selv kjører han, som Arne Skjeppe, en ny Mercedes E-klasse. Skjeppe kan ikke få fullrost sin, men Mortvedt innrømmer at favorittbilen nok likevel heter Volvo.

Det er Sigbjørn Julien glad for å høre. Han frakter sine passasjerer rundt i Indre Østfold i en ny Volvo XC70.

– Jeg har hatt sånn tyskerbrakke jeg også. Var greit så lenge det var bart på bakken. Men kom det 10 centimeter snø var det bare å parkere, erter han.

Taxisjåfører er ikke kjent for å legge fingrene imellom når de gir uttrykk for sine meninger, og at det finnes mer enn én fasit er bilparken i Mysen et bevis på. I tillegg til de tre som var på vakt da vi hilste på finnes det også en Opel, en Mitsubishi og en Ford på sentralen, i tillegg til to minibusser.

Og for det spørrende publikum er det like viktig å vite hvorfor de ikke kjører det de ikke kjører, som hvorfor de har valgt det de har valgt.

LES OGSÅ: Brukte taxi som fluktbil

Skrekk-historier

– For det finnes jo noen skrekkhistorier, sier Arne Skjeppe, som selv ikke opplevde de helt store problemene bak rattet på Mitsubishi Space Wagon og flere Peugeot 7-setere før han begynte å kjøpe Mercedes E-klasse.

– Jeg har blant annet hatt en Passat som sto mer på verksted enn den var i tjeneste. Og opplevde noe merkelig med en Opel Omega – en fantastisk fin bil å kjøre, men der elektronikken i bilen tydeligvis ble slått ut av taxi-utstyret. Det var så galt at Opel skiftet ut hele det originale ledningsnettet i bilen, uten at det hjalp. Og etter at den ble solgt videre som privatbil, har den fungert helt utmerket, ler Sigbjørn Julien.

Én ting er trekløveret i Mysen skjønt enige om: Volvo og Mercedes ligger jevnt i toppen foran andre merker, i hvert fall når det gjelder tilpasning til denne yrkesgruppens behov. Det gjelder både muligheten for å få taxi-elektronikken integrert i bilens øvrige datasystemer, og garantier og oppfølging fra importørene. Slikt har mye å si for hva man velger, understreker de.

Overtar bilene privat

– Men det er jo tegn på at vi også stoler på bilenes slitestyrke når vi etter tre år tar ut taxiene fra tjeneste og bruker dem videre som private bruksbiler, med over 300.000 kilometers kjørelengde. Det har Sigbjørn gjort med sin XC70 av forrige modell, og jeg med min forrige E-klasse fra W211-serien, understreker Arne Skjeppe.

Å holde seg oppdatert om andres erfaringer er viktig også for sjåførene selv. Mye av kjøringen i Indre Østfold består i syketransport til og fra sykehusene sør i fylket, og ventetiden brukes ofte til å snakke bil med sjåfører fra andre steder som man treffer på holdeplassene. For som taxi-eier har man ikke råd til å gjøre de helt store feilene når arbeidsredskapen skal fornyes.

– Jeg snakket blant annet med en kar som kjører en stor Lexus. Det har visstnok fungert helt fint, helt til han fikk ødelagt sidespeilet. Da gikk det en månedslønn, for å si det slik, sier Skjeppe, og legger til at slike historier nok får sjåførene i Mysen til å fortsette å velge forholdsvis nøkterne taxibiler.

LES OGSÅ: Brukt taxi kan være veldig mye bil for pengene

Del på Facebook

Vil du bidra med dine taxi-erfaringer?

Her er spørsmålene vi vil ha svar på. Mail gjerne inn dine svar, sammen med et breddebilde av deg selv og taxien din til redaksjonen@broom.no.

1: Navn, alder og bosted?

2: Hvor lang erfaring som taxisjåfør?

3: Årlig kjørelengde?

4: Nåværende taxi?

5: Hvor langt har den gått?

6: Hvilke biler har du tidligere kjørt?

7: Hva er den beste taxien du har hatt?

8: Hvor fornøyd er du med nåværende bil på en skala fra 1 til 10?

9: Hva liker du spesielt med den?

10: Hva kunne vært forbedret på den?

11: Hvor godt tåler den slitasje på en skala fra 1 til 10?

12: Hvor fornøyd er du med kostnadsnivået på service?

13: Hva er det dyreste du har måttet reparere?

14: Hva er ditt råd til de som vurderer samme type bil?

15: Hva kjøper du neste gang?

16: Hva er din "drømme-taxi" – om penger ikke spilte noen rolle?