Daewoo forsvinner for godt

GM setter den siste kroken på Daewoo-døren.

Daewoo Nubira   en bil som solgte brukbart i Norge i en periode.
Daewoo Nubira en bil som solgte brukbart i Norge i en periode.

GMs overtakelse av Daewoo for noen år tilbake vakte til dels stor oppmerksomhet blant dem som elsker amerikanske biler. Ikke fordi de kjøpte opp en koreansk bilprodusent – men fordi GM kjapt bestemte seg for å omdøpe Daweoo-bilene til Chevrolet og gjøre dette til sitt billigmerke i en rekke markeder.

Chevrolet-eiere verden over grøsset over en sånn måte å behandle favorittmerket deres på – og konkurrentene godtet seg selvfølgelig på Chevrolets regning.

Her hjemme dro bladet Autofil på amcartreff i minibilen Chevrolet Matiz og hadde mye moro med det.

Røtter tilbake til 1937

Men salgsmessig er det nok ingen grunn til å le av de koreanske Chevroletene. Salget har nemlig økt jevnt og trutt og i fjor utgjorde de 1,8 millioner av den totale Chevrolet-produksjonen på 4,26 millioner biler.

GM har til nå beholdt Daewoo-navnet i noen markeder, men nå er det over. Til og med hjemme i Sør-Korea skal bilene heretter utstyres med Chevrolet-logo.

Dermed er det slutt for et merkenavn som har vært med siden 1982. Men Daewoo har faktisk røtter helt tilbake til 1937.

LES OGSÅ: Denne koreaneren er amerikanernes favoritt

Gjenfødt Opel

Daewoo har aldri vært noen bestselger her hjemme, men solgte brukbart fra slutten av 90-tallet og i noen år. De to første modellene som ble introdusert på det norske markedet var rene kopier av utgåtte Opel-modeller. Espero var en Opel Vectra i nytt (og slett ikke helt mislykket) skall, mens Nexia var en lite heldig ansiktsløftning av da urgamle Kadett.

Senere kom minibilen Matiz som i en periode var Norges billigste nybil, mellomklassebilen Nubira som solgte brukbart som stasjonsvogn – og sedanen Leganza, for å nevne noen.

Tungsolgte

Det ligger noen titalls brukte Daewooer ute til salgs – og selgerne blir neppe nedringt av interesserte.

– Nei, dette har alltid vært tungsolgte biler og da de skiftet navn til Chevrolet, ble det nok enda verre å selge Daewoo, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Dette er typisk et merke som lider under at mye av bruktbilomsetningen nå skjer på nettet. Det er nok ytterst få som i det hele tatt går inn og søker på Daewoo og dermed har man tapt konkurransen før man i det hele tatt er i gang.

- Å selge disse privat er derfor bare et spørsmål om én ting: Lav pris. Og da snakker vi nok i praksis svært lav pris, godt under konkurrenter som Hyundai og Kia også, sier Benny.

Prute på bil? Her er et godt råd

Daewoo Nexia var en særdeles trist bil allerede da den ble lansert. Ble kjøpt av folk uten et eneste snev av bilinteresse.
Daewoo Nexia var en særdeles trist bil allerede da den ble lansert. Ble kjøpt av folk uten et eneste snev av bilinteresse.