Daewoo forsvinner for godt
GM setter den siste kroken på Daewoo-døren.
GMs overtakelse av Daewoo for noen år tilbake vakte til dels stor oppmerksomhet blant dem som elsker amerikanske biler. Ikke fordi de kjøpte opp en koreansk bilprodusent – men fordi GM kjapt bestemte seg for å omdøpe Daweoo-bilene til Chevrolet og gjøre dette til sitt billigmerke i en rekke markeder.
Chevrolet-eiere verden over grøsset over en sånn måte å behandle favorittmerket deres på – og konkurrentene godtet seg selvfølgelig på Chevrolets regning.
Her hjemme dro bladet Autofil på amcartreff i minibilen Chevrolet Matiz og hadde mye moro med det.
Røtter tilbake til 1937
Men salgsmessig er det nok ingen grunn til å le av de koreanske Chevroletene. Salget har nemlig økt jevnt og trutt og i fjor utgjorde de 1,8 millioner av den totale Chevrolet-produksjonen på 4,26 millioner biler.
GM har til nå beholdt Daewoo-navnet i noen markeder, men nå er det over. Til og med hjemme i Sør-Korea skal bilene heretter utstyres med Chevrolet-logo.
Dermed er det slutt for et merkenavn som har vært med siden 1982. Men Daewoo har faktisk røtter helt tilbake til 1937.
LES OGSÅ: Denne koreaneren er amerikanernes favoritt
Gjenfødt Opel
Daewoo har aldri vært noen bestselger her hjemme, men solgte brukbart fra slutten av 90-tallet og i noen år. De to første modellene som ble introdusert på det norske markedet var rene kopier av utgåtte Opel-modeller. Espero var en Opel Vectra i nytt (og slett ikke helt mislykket) skall, mens Nexia var en lite heldig ansiktsløftning av da urgamle Kadett.
Senere kom minibilen Matiz som i en periode var Norges billigste nybil, mellomklassebilen Nubira som solgte brukbart som stasjonsvogn – og sedanen Leganza, for å nevne noen.
Tungsolgte
Det ligger noen titalls brukte Daewooer ute til salgs – og selgerne blir neppe nedringt av interesserte.
– Nei, dette har alltid vært tungsolgte biler og da de skiftet navn til Chevrolet, ble det nok enda verre å selge Daewoo, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
– Dette er typisk et merke som lider under at mye av bruktbilomsetningen nå skjer på nettet. Det er nok ytterst få som i det hele tatt går inn og søker på Daewoo og dermed har man tapt konkurransen før man i det hele tatt er i gang.
- Å selge disse privat er derfor bare et spørsmål om én ting: Lav pris. Og da snakker vi nok i praksis svært lav pris, godt under konkurrenter som Hyundai og Kia også, sier Benny.
Prute på bil? Her er et godt råd