Pål Arvid skal ha verdens raskeste bil
Han har allerede kjørt i 407 km/t. Men det er ikke nok.
Pål Arvid "Polly" Blytt (40) fra Bergen er forlengst blitt en legende i norske tuningkretser. Polly er bilbygger i verdensklasse og det mangler heller ikke på ambisjoner. Nei - Polly har bestemt seg for at han skal ha verdens raskeste bil!
I den rykende ferske januarutgaven av bladet ALFA forteller Polly både om planer og ambisjoner. Og om veien fram dit han er i dag:
– Jeg kjøpte min første bil i 1988. En Fiat Abarth 130TC, med 130 hester under panseret. Italieneren fikk ikke stå lenge i fred og ble trimmet til runde 160 hester av Polly selv.
Sleng i 320 km/t
– Det som gjaldt, var veddemål og streetrace, og jeg var aldri vond å be opp til dans, sier han til ALFA
Historien om da Polly dro til Tyskland og testbanen til Mercedes med sin Trans Am er forlengst legendarisk. Fartsrekorden på banen hadde stått i hele ti år: 358 km/t. I første testrunde klokket «Polly» 394.2 km/t. Han ga seg ikke der!
Men det kunne gått veldig galt da Polly fikk sleng på bilen i 320 kilometer i timen på det våte underlaget.
– Det kunne fort blitt dramatisk, men så lenge man vet hva man skal gjøre før slike situasjoner oppstår, går det bra. Og bilen fungerte jo veldig fint videre fra 320 kilometer i timen. Testingen kunne fortsette, forteller Polly til ALFA.
LES OGSÅ: Dette er familiebil med 431 hk
Måtte vike plass
På lystavler ble det meddelt at ytterste bane på testbanen var stengt grunnet testing i over 400 kilometer i timen. Porscher og Ferrarier måtte vike plass for nordmannen på testbanen!
Polly nådde 407,134 kilometer i timen på fire kilometer med en bil som fortsatt akselererte. Dette var høyeste målte hastighet og ny europarekord for gateregistrerte biler.
Etter turen til Tyskland, reiste Polly til USA for å delta igjen på Silver State Classic. Det kan man si gikk i overkant greit. Han vant det som kunne vinnes.
485 km/t
I dag har Bugatti Veyron rekorden som verdens raskeste bil. Den har gjort 431 km/t. Pollys Trans Am er giret for en teoretisk toppfart på 485 km/t.
– Men det siste giret er såpass tungt, at den toppfarten klarer jeg ikke med så lite hester som jeg har pr. i dag. Skulle jeg klart å tømme det siste giret, måtte jeg hatt en kalkulert effekt på 2100 hester, forteller Polly.
Noe sier oss at han kanskje har det om ikke altfor lenge...
Du kan lese mer om både Polly og bilen hans i den nye utgaven av ALFA.
LES OGSÅ: Så billig får du sporty bil