Viktig med lang nybilgaranti

...og hvorfor er garanti bedre enn reklamasjonsrett? Se hva Brooms bilekspert svarer.

Illlustrasjonsfoto: RAC
Illlustrasjonsfoto: RAC

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Etter å ha lest om nye garantiordninger på Audi og VW og hva Toyota mener om disse er jeg litt i stuss om hva det egentlig handler om dette. Det er vel forskjell på garanti og den fem år lange reklamsjonsretten vi bilkjøpere har? Hvor viktig synes du garanti og lang garantitid på nye biler er? Er det slik at nye biler uansett klarer seg i fem år uten at det behøver å bli kostnader ut over rene slitedeler? Hadde vært interessant å høre hva du mener om dette!

LES OGSÅ: Disse bilmerkene får fem års garanti

Benny svarer:

Hei du! Ja denne diskusjonen ble det plutselig blåst liv i igjen etter at VW / Audi / Skoda slapp nyheten om at de innfører fem års garanti på 2011-modellene.

Det norske folk er stort sett ganske trygghetssøkende, vi vil ha et enkelt, trygt, billig og forutsigbart bilhold.

Og det er helt klart at bilemerker med fem års garanti føles mye tryggere å kjøpe enn biler med bare tre år – som de fleste har.

I følge forbrukerkjøpsloven har man man fem års reklamasjonstrett. Dette gjelder på deler som er ment å vare lengre enn nettopp fem år – og innbefatter derfor ofte ikke slitedeler, som f. eks hjullager, drivaksler etc. Men kanskje mer komponenter uten bevegelige deler, slik som elektroniske styrebokser osv.

Her er det ofte også snakk om at bevisbyrden hviler på klager (kunde) i forhold til bruk/misbruk. Ofte må det søkes hos importør – og det blir en del ”byråkrati” og oppfølging rundt dette – når vi snakker reklamasjonsrett, og ofte så får du ikke dekket alt, men bare deler av kostnadene (kulanse)

Det ligger jo nesten i ordet: Reklamasjonsrett. Du har rett til å reklamere – men det er ikke dermed sagt at reklamasjonen innvilges.

Når det gjelder garanti derimot, blir situasjonen en annen.

Da mener jeg at hjullager, drivaksler, turboer og disse tingene som har bevegelige deler – og som kan ryke, bør dekkes av garantien – uten noen diskusjoner, annet enn at bilens vedlikeholdsprogram (dvs. servicer) må følges.

Blir det eventuelt en tvist, er det i så fall forhandle /importør som sitter med bevisbyrden om at du har skyld i at komponenten har gått i stykker for eksempel ved feil bruk osv.

En garanti gir derfor en langt større trygghet og forutsigbarhet enn en reklamasjonsrett.

Les også: Uheldig bileier

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her: