Topp 5: Bilene jeg gleder meg mest til i 2011

Her er ønskelisten til Brooms egen bilekspert.

BMW 6 serie Coupe forfra
BMW 6 serie Coupe forfra

Det er ikke mer enn en drøy uke siden julaften, og her lager jeg ønskeliste igjen.

Nei, jeg er ikke tidlig ute med forberedelsene til julen 2011.

Dette er listen over de fem bilene jeg gleder meg aller mest til å teste i året som kommer. Så her sitter jeg altså, og grubler, men med et stort smil om munnen. Hvem har verdens beste jobb, sa du?

Vanskelig ...

Oppgaven skulle vise seg vanskeligere å løse enn hva jeg hadde regnet med. Til tross for at 2011 ikke blir noe veldig stort og dramatisk bilår – så er det mange biler jeg gjerne skulle prøvd (helst alle ...) . Her må det altså prioriteres – knallhardt ...

Saab 9–5 stasjonsvogn strykes av lista – har jo kjørt sedanen, og det er vel ikke så stor forskjell? Tro meg – det koster meg litt å stryke over nye 911 (998), men det er en bil jeg har enda mer lyst til å teste ... Tror jeg ... Hmmm. Peugeot 508 SW skulle jeg også likt å kjøre, men det er ikke plass på lista. Jaggu vanskelig dette ...

Etter et par søvnløse netter er dette min prøvekjørings-ønskeliste for 2011. Hva, hvorfor - og ikke minst ting som kanskje kan skuffe meg med de forskjellige bilene.

Audi A6:

Audi_a6_2011.bakfra
Audi_a6_2011.bakfra

Hvorfor: Begge erkerivalene Mercedes E-Klasse og BMW 5-serie er her med nye modeller, og det blir veldig spennende å se hvordan A6 plasserer seg i forhold til disse. En annen ting – nye Saab 9–5 har denne som ”forbilde” (forrige utgave) - og det blir spennende å se om den allerede blir gammeldags ved siden av nye A6.

Om bilen: En bil som mange venter på/ønsker seg. Den nye Audi A6 kommer med et utvalg av fem motorer fra 177 til 300 hestekrefter, to bensinmotorer og tre som brenner diesel. Sammenlignet med den forrige generasjon har A6 redusert drivstofforbruket med opptil 19 prosent. Den minste dieselmotoren på to liter og 177 hestekrefter og 380 Nm i moment har i kombinasjon med manuelt gir et forbruk på lave 0,49 liter per mil, noe som gir et CO2-utslipp på 129 g/km ved blandet kjøring. Det er pent!

Jeg blir skuffet hvis: Den – slik som VW Passat – ikke oppleves som ny nok. Denne skal/bør være klasseledende i dette segmentet ...

Les mer om nye A6 her:

BMW 6-serie:

BMW-6-serie-Coupe-forfra
BMW-6-serie-Coupe-forfra

Hvorfor: Helt siden E24 kom i 1976 har jeg elsket den vakre coupe-bilen fra München. Men må også innrømme at når E63 som kom i 2003, var det en nedtur, rent designmessig. På bildene ser det nå ut som BMW er på riktig spor igjen med den helt nye 6-eren.

Om bilen: Den er mer tro mot de tradisjonelle coupe-røttene, ifølge BMW selv.

Men de sier dessverre lite om tekniske detaljer. Bilen er en 2+2, men på grunn av den lange akselavstanden, skal bakseteplassen være større enn i dagens utgave. Takhøyden i baksetet derimot, er vi litt skeptiske til ...

Hva som finnes under panseret er dessverre heller ikke kjent ennå. Men vi i Broom-redaksjonen tipper at den vil bli å få med 6-sylindrede motorer som brenner både bensin og diesel, og trolig også V8-eren med dobbel turbo fra dagens BMW 550i på 407 hk.

Jeg blir skuffet hvis: Vet at jeg er sær nå, men jeg vil helst teste coupeen som kommer til høsten – og ikke så gjerne cabrioleten som kommer til våren ...

Her finner du mer om den nye 6-serien:

Land Rover Evoque:

Range_Rover_Evoque
Range_Rover_Evoque

Hvorfor: Jeg har bestandig vært litt anglofil, og kanskje er det nettopp derfor jeg ofte er litt konservativ i forhold til nye biler. Men den nye Baby-Land Roveren synes jeg ser skikkelig barsk ut!

Om bilen: Dette blir Range Rovers minste noensinne. Den kommer med både to- og firehjulsdrift. Og med både tre og fem dører. Minste motor er en 2,2 liters dieselmotor med 150 hestekrefter. En 190 hestekrefter sterk utgave av dieselmotoren blir tilgjengelig, samt en bensinmotor på 2 liter og 240 hestekrefter. Konkurrentene blir Volvo XC60, BMW X3 og Audi Q5. Den møter med andre ord hard konkurranse. Men Range Rover sier selv at de vil hevde seg med skikkelig håndverk, luksus, gode ytelser og gode terrengegenskaper.

Jeg blir skuffet hvis: Den ikke tar godt nok vare på de engelske særpreget (Nei – jeg snakker IKKE om kvaliteten ...)

Her finner du priser og flere opplysninger om Evoque:

Lexus CT200h:

2011-Lexus-CT-200h-
2011-Lexus-CT-200h-

Hvorfor: Jeg har sansen for opprinnelsen til konseptet. Verdens beste bilprodusent plukker ut sine aller beste folk og låser dem inne i et rom og sier: Dere slipper ikke ut før dere har lagd en enda bedre bil ... (Eller var det ikke helt slik.?)

I tillegg mener jeg bilen har mye for seg rent miljømessig.

Om bilen: En kompakt luksusbil i "Golf-klassen". Den nye Lexus CT 200h har et CO2-utslipp på bare 87 g/km. Like viktig er det at hybridteknologien sikrer minimalt av skadelige utslipp som kan føre til dårlig luftkvalitet. Denne slipper ut kun 0,003 g/km NOx (nitrogenoksyder) og har ingen skadelige partikkelutslipp. De nærmeste konkurrentene slipper ut mer enn 40 ganger så mye NOx som CT 200h. Den bygges over samme lest som Toyota Prius, har samme motor og drivverk. Prisene skal starte på under 300 000 kroner, og blir dermed billigste Lexus noensinne! Jeg skulle bare ønske at den kom som plug-in-hybrid først som sist ...

Jeg blir skuffet hvis: Dette bare viser seg å være en ”pimpa” Toyota Prius – den MÅ by på noe mer.

Les mer om CT200h her:


Lancia Stratos:

Stratos
Stratos

Hvorfor: Alle som har litt greie på bil skjønner hvorfor ... Dette er jo en billegende som endelig gjenoppstår!

Om bilen: Ryktene om at en ny Stratos er på gang har versert en god stund, og det viser seg (for en gangs skyld) at det er hold i dem.

Den nye Stratosen er basert på Ferrari 430 Scuderia og under motorlokket finner vi Ferraris V8-motor på 4,3 liter og 510 hk. Vekt / effektforholdet er 2,25 kg per hestekraft, bilen har et vektforhold på 50/50 foran/bak. Høres absolutt ut som en morsom liten tass, med andre ord.

Bak prosjektet står den tyske forretningsmannen Michael Stoschek som er direktør i bildelfirmaet Brose KG.

Den opprinnelige Stratos ble laget mellom 1972 og 1974 og bare 492 eksemplarer så dagens lys. Bilen vant ekte ”hat trick” i rally VM med seier både i 1974, 1975 og 1976 – og har etter dette oppnådd legendestatus – med tilhørende skyhøye priser.

Ryktene sier at ”New Stratos” kun vil bli bygget i 25 eksemplarer, noe sier meg at disse heller ikke kommer til å bli helt billige.

Jeg blir skuffet hvis: Nei – det er jeg ikke redd for i det hele tatt. Om denne drømmen skulle gå i oppfyllelse, så blir det et minne for livet – uansett.

Dette har vi skrevet om Stratos tidligere:


Har du noen bilønsker for 2011? Skriv inn i kommentarfeltet under.


Stratos02
Stratos02