Toyota Yaris: Denne bilen skal mange nordmenn kjøpe
Den heter Vitz - men i praksis er dette neste generasjon Toyota Yaris.
Yaris var en av de dristigste bilene Toyota noen gang har lansert da den kom på markedet tilbake i 1999. Den erstattet Starlet - en bil som var så tradisjonell og snusfornuftig at den nesten var usynlig. Det var absolutt ikke Yaris. Her slo Toyota til med sprekt og annerledes design, både utenpå og inni.
Yaris var rett og slett en liten revolusjon i småbiklassen. Her var det utvilsomt elementer av gambling fra Toyotas side - men de kunne snart puste ut og konstatere at de traff hmidt i blinken.
Ti centimeter lenger
Nå er det straks klart for tredje generasjon av Yaris. Den japanske versjonen - som heter Vitz - er allerede i salg i hjemlandet, Til Norge kommer nye Yaris til høsten neste år.
Det vil bli endringer i forhold til Vitz som du ser på bildet her. Men det er snakk om småtteri, i all hovedsak er dette samme bil.
Den største endringen i forhold til dagens Yaris, er at nykommeren legger på seg hele ti centimeter i lengderetningen. Med det blir den en av de største bilene i denne klassen. Akselsavstanden øker med fem centimeter, i praksis er vi på størrelse med Corolla for et par generasjoner siden.
En Toyota er USAs mest solgte bil - se hvilken her:
Mer bakseteplass
De som nyter best av dette er baksetepassasjerene som får 3,5 centimeter bedre beinplass. Bagasjerommet har også blitt mye dypere og får dobbelt gulv.
I Japan presenteres bilen nå med tre bensinmotorer, 1,0, 1,3 og 1,5 liter. 1,3-literen er utstyrt med det Toyota kaller Smart Stop Package, i hovedsak et stopp/start-system. Etter den japanske modellen å måle gjennomsnittsforbruk på, klokker den inn på imponerende 0,38 liter/mil. I praksis blir det nok litt høyere etter den kjøresyklusen vi bruker i Europa.
Tøffe konkurrenter
I Japan får du også Vitz med firehjulstrekk, den kombinasjonen har Toyota dessverre ingen planer om å sende over til vår del av verden.
Her hjemme blir VW Polo den største konkurrenten - blant veldig mange. Fords nye Fiesta har også markert seg sterkt, samtidig som også dette segmentet er under press fra premiummerkene. Nye Audi A1 stjeler mange kunder og er med på å bredde denne klassen betydelig.