Fisker Karma: Nå kommer den til Norge

Importør er på plass – og prisen er klar.

Fisker Karma_2010
Fisker Karma_2010

Den blir ikke akkurat billig – men vi tipper det er flere rikinger som kommer til å sikre seg et eksemplar av super-hybriden Fisker Karma når den kommer til Norge.

Nå er det nemlig klart at Fisker får norsk importør. I en pressemelding forteller Autozentrum Holding AS nyheten om at de har fått agenturet på Fisker her til lands. Dette selskapet eier i dag importøren av Porsche i Norge, Autozentrum Sport AS, og forhandleren Porsche Center Oslo AS.

Plug-in hybrid

– Vi er svært fornøyd over å ha sikret oss rettighetene til å selge Fisker i Norge. Fisker Karma er en fullverdig fireseters sportssedan med et spennende og tidsriktig design som skiller seg klart ut fra alle andre hybrid- og elbiler i markedet. Dette er bilen for den som har en lidenskap for sportslige biler, og som samtidig ønsker å ta hensyn til miljøet, sier Tomm Ingvaldsen, ansvarlig for Fisker i Autozentrum Holding AS.

Med plug-in hybridsystemet Q Drive, benytter Fisker Karma en elektrisk motor til fremdrift, mens et bensindrevet aggregat produserer strøm til batteriene. Bilen kan også bestilles med et solcellepanel som dekker hele takets lenge som bidrar til ytterligere ladning av batteriene. Som en plug-in hybrid kan selvsagt også bilen lades rett fra strømnettet når den står parkert.

LES OGSÅ: Think slaktes i Sverige

Produseres i Finland

Forbruket er på 0,35 liter pr. mil, mens CO2-utslippet er på 83 g/km.

Den første serieproduserte Fisker Karma ble vist på bilutstillingen i Paris i oktober 2010. Bilen har høstet lovord verden rundt på grunn av avansert hybridteknologi, sportslig utseende og det luksuriøse interiøret.

Produksjonen er allerede i gang i Valmet i Finland. Det er forventet at distribusjonen vil starte allerede i februar 2011.

Endelig pris i Norge er ikke endelig avklart, men Fisker Karma er forventet å starte på ca. kr 700 000,- eks. mva. og norske avgifter.

LES OGSÅ: Her er en seriøst heftig elbil

Nå spøker det virkelig for Fisker - som aldri klarte å få til noe produksjonsvolum av sin første modell, Karma.
Nå spøker det virkelig for Fisker - som aldri klarte å få til noe produksjonsvolum av sin første modell, Karma.