Luksus-SUV til halv pris

På tide å oppfylle bildrømmen? Her er tre som plutselig er oppnåelig for mange av oss.

XC90 omslag
XC90 omslag

Har du lenge gått med en drøm om en skikkelig SUV til familien? En slik som de stor gutta (og damene) har utenfor hyttene sine på Geilo og Hafjell? En høy, mørk og litt mystisk ... Aller helst med Bærums-skilter og proppfull av gromt utstyr.

Som regel er det penger som stopper disse drømmene, eller eventuelt. en partner som som insisterer på pengene skal brukes på bygge om kjellerstua – slik at svigermor kan flytte inn ...

Men mens du har gått rundt og drømt, så har prisene ramlet på disse bilene – og nå koster disse drømme-SUV-ene omtrent halvparten av hva de gjorde nye.

Eller for å si det på en annen måte. Disse koster nå det samme som en ny Toyota RAV4, eller en Honda CR-V.


2003 BMW X5 3,0d. Kr 390 000

X5
X5

For å se hele annonsen, klikk her:

Denne flotte, sorte X5-en med uvanlig, original BMW-takboks, og 3-liter diesel på 185 hk er definitivt en drømme-SUV som nå nærmer seg oss dødelige i pris. For under 400 000,- blir denne din.

Bilen har i tillegg en høyst anstendig kilometerstand, på bare så vidt over 100 000 og den virker riktig utstyrt. Xenon, navi, sportsunderstell, 19-tommere etc.

Vi har også litt sansen for skinnseter i kontrastfarge, sort / sort blir for litt mørk og dystert.

Det er jo ikke til å komme i fra at de første X5-ene hadde noe ujevn kvalitet, men de ble heldigvis fort bedre. Denne er såpass ny at de verste barnesykdommene nok er ryddet av veien. Men sjekk bilen nøye før du kjøper.

Så bremser, forstilling og at alle elektrisk funksjoner virker er ting du bør sjekke. En lurvete og dårlig X5 kan bli dyr å eie.

BR eller BP-skilter? Nope – eieren bor i Berlevåg så her snakker vi ZP ...

Les også: Brukt BMW-SUV til en million



2006 VW Touareg 2,5 TDI Desert & Storm. Kr 549 000

Touareg
Touareg

For å se hele annonsen klikk her:

VW Touareg har havnet litt i skyggen av sin sleske konsern-fetter Porsche Cayenne, og har lidd litt under det. Fordelen for deg som skal ha brukt er at denne ofte faller ganske mye i pris.

Bilen på bildene er en skikkelig utstyrsbombe. Her er det rett og slett ikke mer å få – med mindre du går berserk i hyllene på Biltema. Hvilket IKKE anbefales – biler som dette bør beholdes mest mulig originale.

Men ærlig talt – reservehjul på bakluka. På en Touareg? Nei takk! Det er ikke pent. Ikke på Porsche Cayenne og ikke på Touareg. Det hører hjemme på gamle Pajero, Patrol og andre ”landbruksmaskiner” og ikke på en luksus-SUV.

Som et lite plaster på såret etter reservhjulsblemma, så har denne luftfjæring! Noe som bokstavelig – løfter bilen! Den generelle kvaliteten på Touareg er ganske god, men lekkasje fra både vannpumpe og oljekjøler forekommer – så sjekk dette.

Sjekk ut den helt nye VW Touareg her:



2005, Volvo XC90 D5 Executive. Kr 447 000

XC90
XC90

For å se hele annonsen, klikk her:

Volvos debut SUV- var en stor suksess fra dag en – og ble fort selve symbolet på en vellykket, pengesterk familie, som ønsket en mindre prangende bil enn de som valgte Range Rover eller BMW X5.

Volvo er liksom litt mer politisk korrekt. Og så kunne man jo alltids bruke alibiet om at de er så sikre ...

Dette er en velutstyrt Executive utgave, som ser både pen og velholdt ut - i tillegg har den gode garantier – og er en 7-seter!

XC90 fikk en facelift i april -06 om jeg ikke husker feil. Ikke store endringer utvendig, men under ”skallet” skjedde det en del nytt, med andre motorer og bedre girkasser. Disse er fortsatt de mest populære.

Det gjør at biler fra før faceliften – som i vårt eksempel – blir billigere og ergo oppnåelige for de av oss som ikke har den aller feiteste lommeboka. Og her kan det absolutt prutes. XC90 er prissensitive biler og de fleste kjøperne vet akkurat hva de vil ha - eller ikke ha.

Bremser, endeledd og litt småkluss med det elektriske anlegget er ikke uvanlig på disse bilene. På noen biler tar også automatgirkassa kvelden – så sjekk litt nøye før kjøp. XC90 har kommet svært dårlig ut av mange kvailitetsundersøkelser og særlig de første årene var det mye tull og problemer.

Les også: Nå blir Volvo XC90 mye billigere