BILEN MIN: Glenn-Marthins Opel Kadett E

– Denne bilen blir hos meg.

BM GMAndersen 2 web
BM GMAndersen 2 web

I spalten ”Bilen Min” har broom. no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse. Glenn-Marthin satset noen få kroner på en Opel Kadett. Og her viser han fram det som skulle vise seg å bli en glimrende investering.

Glenn-Marthins bil er en ”Kadett E”, den siste generasjonen før Astra tok over stafettpinnen. Da hadde Kadett vært på markedet i nesten 30 år, og markert seg som en av de mest fleksible bilmodellene på markedet: To eller fire dører, sedan, stasjonsvogn, kombicoupé – valget var ditt. Selv en kabrioletversjon fantes på menyen, utviklet av velrenommerte Bertone.

De som kun trengte en enkel og rimelig småbil kunne få Kadett med minimal motor og maksimal ”fornuft-faktor”. Men etter hvert som GTI-kappløpet tok fart meldte også Opel seg på, og deres ytterst friske GSI-utgave av Kadetten sørget å gjøre samtlige Kadett-versjoner populære blant ungdommen.

BM GMAndersen 1 web
BM GMAndersen 1 web

Enkel å skru på

Eier: Glenn-Marthin Andersen (20)

Bosted: Bergen

Litt om meg selv: Bor for tiden i Bergen og studerer. Er fra Tønsberg, og det er der jeg har brukt bilen. Veldig interessert i fotball og bil. Kan ikke så mye om bil. Men Opelen er en enkel bil å skru på. Ved å lese, spørre og se har jeg klart å gjøre en del selv. Spilt fotball nesten hele livet på Teie, men også vært to år i juniorstallen til Sandefjord Fotball. Hyggelig og blid gutt som blir kalt KadettMan!

Kjøpte for 4000

Bilen: Opel Kadett 1990-modell.

Hvor lenge har du eid den? Tre år.

Hva har du gjort med den? Jeg har ikke gjort noe særlig for å forbedre ytelsene. Stipendet på videregående og bare fotball ellers på timeplanen resulterte ikke i de store pengene. Men jeg har satt på en Kadett GSI-frontfanger på den. Hvite blinklysglass. Øyelokk. Tonet rutene. Satt inn anlegg. Skrift i bakruta. Litt belysning rundt omkring inne i bilen. Lakkert fangerne i bilens farge. Satt på en penere potte enn det rustne sugerøret som var der. Byttet dempere bak og bremser rundt om. Ellers bare vanlig oljeskift. Bilen skal egentlig bare være en bruksbil, men den er så mye mer enn det!

Liker best med bilen: At den er en kriger! Med det mener jeg at den klarer seg alltid på EU-kontrollene, starter uansett, den svikter aldri! Vennene mine ga meg én måned da jeg kjøpte den for 4000 kroner for tre år siden. Hvem ler nå? Det er meg!

Liker minst med bilen: Liker ikke rusten bak på hjulbuene, og at anlegget har en tendens til å miste strømmen.

LES OGSÅ: Her er en helt spesiell Opel Astra:

Null feil

Beste opplevelse med bilen: Det må være da den gikk gjennom EU-kontrollen for andre gang nå i august med 0 feil. Det var en seier, veien bort til gutta etterpå var herlig. De trodde ikke sine egne øyne når de så lappen med 0 feil!

Framtidsplaner for bilen: Det blir nye lavprofildekk og større, penere felger, og senking.

Drømmebil: Det må bli en BMW av noe slag.

Annet: At bilen var et godt kjøp kan ingen nekte for. Kostet 4000 kroner og har fremdeles 0 feil på EU-kontroll tre år senere, etter å ha vært i konstant bruk. Jeg holdt på å selge men måtte trekke meg, denne bilen blir hos meg!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

LES OGSÅ: Denne Opel-klassikeren taper du ikke penger på:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Glenn-Marthin om? Bruk kommentarfeltet under!