Kriseresultat i krasjtest

Første Kina-bil offisielt testet – det gikk ikke bra.

Landwind møter bokstavelig talt veggen hos Euro NCAP. Karakter: To stjerner. (Foto: Eurp NCAP)
Landwind møter bokstavelig talt veggen hos Euro NCAP. Karakter: To stjerner. (Foto: Eurp NCAP)

De kinesiske bilmerkene har opparbeidet seg et skummelt dårlig krasjtestrykte og det blir dessverre ikke bedre etter at den første av dem nå har gjennomgått den offisielle Euro NCAP-testen.

Flerbruksbilen Landwind CV9 oppnår bare to av fem mulige stjerner – noe som må komme som en stor skuffelse for kineserne som i forkant gikk ut og forsikret at bilen hadde blitt "videreutviklet for å møte de tøffeste europeiske sikkerhetsstandardene".

Mangler ESP

Euro NCAP-testen konkluderer blant annet at bilen har for lite sikkerhetsutstyr, mangler side-airbager, tilstrekkelig hodebeskyttelse og ESP.

CV9 var riktignok nært å klare tre stjerner for beskyttelsen av voksne passasjerer, men totalkarakterer ble likevel bare to.

SE OGSÅ: Denne nybilen slaktes i krasjtest

Enda verre før

De fleste biler som nå blir testet oppnår fem poeng, mye fordi bilprodusentene skreddersyr bilene sine etter Euro NCAP-testen. Med bare to stjerner skiller Landwind CV9 seg kraftig ut – og på en måte kineserne nok gjerne skulle vært foruten.

PS: Tross alt må vi nok kunne fastslå at Landwind har lært litt av tidligere erfaringer. I 2005 testet tyske ADAC SUV-en X6 etter Euro NCAPs metoder. Den oppnådde null stjerner og ble karakterisert som livsfarlig å sitte i ved en kollisjon.

LES OGSÅ: Topp 10 - de sikreste familiebilene