Terex MT6300AC: Dette er verdens største lastebil

20 000 trillebår lass i et javs...
20 000 trillebår lass i et javs...

Jeg har sagt det før - og jeg sier det igjen: Det er det er skummelt å påstå at noe er verdens største, minste, lengste etc.

Men det du ser på bildene over skal - visstnok - være verdens største lastebil. Vi snakker da i kategorien: Off-road, toakslet og det amerikanere kaller for hale-lastebil.

For - som alt annet som er digert, kommer også denne Terex / Bucyrus MT6300AC - som det offisielle navnet er - fra Amerika.

Den er designet og produsert av Bucyrus International Inc.

8 meter over bakken

Og det er altså ingen smågutt vi snakker om her. Totalhøyden er på 13,5 meter, mens førerhuset er nesten 8 meter over bakken.

Lengden nærmer seg 16 meter og den er 9,7 meter bred. Bilen ble første gang vist i 2008. Da het den Terex, men den ble renlansert i år under navnet Bucyrus MT6300AC, etter et oppkjøp.

Ikke like stor, men: Dette er Årets lastebil 2011


En liten sjekk under bilen før arbeidsdagen begynner...
En liten sjekk under bilen før arbeidsdagen begynner...


3750 hk

Motoren er en V20-dieselmotor på vanvittige 3750(!) hk. Motoren er det MTU som står bak. Et selskap som kanskje er mest kjent for å lage skipsmaskiner til store båter. .

Men det er ikke denne som driver bilen. Den driver bare et aggregat som igjen gir strøm til elektriske motorer som er plassert på hver side av bakakselen. Og det er disse el-motorene som driver bilen – som følgelig har tohjulstrekk.

Dieseltanken rommer 4921 liter og bilen har en toppfart på 64 km/t med full last.

Tilsvarer 20 000 trillebårlass

Lastekapasiteten er på imponerende 400 tonn.

Og bare for å leke litt med tallene og sette det hele i perspektiv: Hvis du skulle kjøre like mye grus i en trillebår som MT6300AC tar på et lass, så tilsvarer det ca 20 000 turer med trillebåra... Hvis du rekker seks turer i timen (da skal det ikke være langt å gå) – må du holde på i to år for å flytte samme lasset!

Les også: De tøffeste anleggsmaskinene


Det er to el. motorer som driver bakhjulene
Det er to el. motorer som driver bakhjulene