Kia Sportage: Nå tester vi prisbombe-SUV-en

Oppsiktsvekkende lav startpris. Her er førsteinntrykket av Kia Sportage

BENNY 18 11 2010 KIA (Foto: Øivind H. Samuelsen)
BENNY 18 11 2010 KIA (Foto: Øivind H. Samuelsen)

Det er vel noe sånt som en drøy måned siden Broom-Benny klarte å kjøre seg fast på et helt flatt jorde med Mini Countryman med firehjulstrekk.

Derfor er vi spente når samme mann nå er i gang med å teste SUV med "bare" tohjulstrekk, nemlig nye Kia Sportage. For nå har det attpåtil kommet tre centimeter snø og blitt isete på veiene. Hvordan kan dette gå?

Bare en måte å finne ut det på. Vi ringer Benny!

LES OGSÅ: Slik endte testen av Mini Countryman

Svingete veier

Ring ring:

– Hei Benny, står du og spinner på parkeringsplassen utenfor nærbutikken?

– Hæ??? Hva mener du? Å ja vel, ja ... Du tenker på Minien ... Var vi ikke enige om å legge det bak oss, da Knut?

– Hmmm, jo vi var vel kanskje det ... Eller du var i hvert fall enig om det. Uansett: Hvordan går det?

– Riktig så bra! Akkurat nå sitter jeg inne og skriver, kom akkurat inn fra en runde med Sportagen på litt svingete veier.

Blir fort dyrere

– Og hva er førsteinntrykket?

– At det er en veldig hyggelig bil. Ser OK ut, trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, enkelt, lettvint og grei for dem som først og fremst skal ha et framkomstmiddel.

- Det betyr også at den ikke akkurat bugner av morofaktor, i alle fall ikke med denne motoren. Det er ikke akkurat noen BMW X3 dette, hverken på kjøreegenskaper eller kvalitetsfølelse. Men så koster den da MYE mindre.

- Jeg kjører 1,7-liters diesel. I Executive-utgave med mye utstyr innabords koster den 309 900 kroner. NB: Med tohjulstrekk.

– Da er det ikke veldig mange tusenlapper opp til fullutstyrt Mitsubishi ASX – med firehjulstrekk?

– Nei, det er riktig. Billigste Sportage med 4x4 starter på 339 900. Innstegsprisen på Sportage med 1,6-liters bensin er jo oppsiktsvekkende gunstig, på 249 900 kroner. Men det blir fort dyrere ja, sier Benny.

Allerede bestselger: Les testen av Mitsubishi ASX her:

Er det en SUV?

– Nå må det sies at Sportage er overraskende rommelig, den bør duge som familiebil for de fleste. Stusser litt over at bagasjeromsgulvet er såpass høyt, men under kjellerlemmen er det flere rom, så det er plass der hvis man pakker litt smart.

– Men du, den evinnelige diskusjonen om biler som dette. Er Sportage egentlig en SUV? Og særlig når den bare har tohjulstrekk?

– He he, det kommer vel an på hvem du spør. Spør du nabo'n min, vil han nok si at dette er en SUV. Og den ser absolutt sånn ut, høyere enn en "vanlig" bil og med litt høyere bakkeklaring. Men helt personlig synes jeg at biler som dette bør ha 4x4, selv om det koster litt mer. Kan ikke være veldig stas å stå fast i en liten bakke med en bil som denne – som "alle" tror er firehjulstrekker – og stå der og spinne med forhjulene.

Enda pinligere?

– Nei kanskje enda pinligere enn å stå fast på et jorde med en firehj ...

– Du Knut, nå får jeg en annen telefon her: Må legge på, snakkes senere!

LES DUELLEN: VW Tiguan mot Hyundai ix35

Kia-Sportage-bakfra
Kia-Sportage-bakfra